SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-90383"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-90383" > Att skapa en profes...

Att skapa en professionell identitet : om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen

Dahl, Marianne, 1955- (redaktör/utgivare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP),PEPP;FRIP
Eek-Karlsson, Liselotte, 1955- (redaktör/utgivare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP),PEPP
Perselli, Ann-Katrin, 1958- (redaktör/utgivare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP),PEPP;FRIP
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789147130627
Stockholm : Liber, 2019
Svenska 210 s.
  • Samlingsverk (redaktörskap) (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Det självständiga arbetet har en lång tradition inom svensk lärarutbildning. I boken Att skapa en professionell identitet ges exempel på praktiknära utvecklingsarbeten som både kan komplettera och utmana en rådande uppsatstradition på landets lärosäten.Utbildningsverksamheten står inför nya utmaningar och lärare måste få inflytande över vad den egna kunskapsbildningen ska omfatta samt kunskap om utvecklings- och förändringsarbete. Att inom ramen för de självständiga arbetena utveckla detta kunnande, främst bland studerande men även yrkesverksamma, i ett praktiknära samarbete kan vara en framgångsrik väg till ökad kvalitet.Bokens första del återger dels en historisk tillbakablick av den praktiknära forskningens framväxt, dels en diskussion om det ökade intresset för praktiknära frågor. Även aktionsforskning som metod och inspiration i utvecklingsinriktade arbeten behandlas.Del två skildrar ett försöksprojekt som bedrivits på Linnéuniversitet där studenter som går sista terminen på lärarutbildningen skriver utvecklingsinriktade självständiga arbeten och tillägnar sig redskap för processtänkande som ett led i systematiskt kvalitetsarbete.Den tredje delen låter studenternas röster komma till tals. Denna del innehåller exempel på ett utvecklingsinriktat arbete samt reflektioner från studenter som genomfört sådana arbeten.Boken vänder sig både till lärarstudenter och verksamma lärare samt till rektorer inom utbildningssektorn.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Pedagogics and Educational Sciences
Pedagogik och Utbildningsvetenskap

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
sam (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy