Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-9683" >
Skolförberedelse i ...
Skolförberedelse i förskoleklass. : Att vara lärare-i-relation i gränslandet.
-
- Ackesjö, Helena, 1973- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI,FOPP
-
Persson, Sven (författare)
-
(creator_code:org_t)
- 2010
- 2010
- Svenska.
-
Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige. - 1401-6788 .- 2001-3345. ; 15:2/3, s. 142-163
- Relaterad länk:
-
https://lnu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I föreliggande studie förstås förskoleklassen teoretiskt som ett gränsland mellan förskola och skola, ett gränsland som man kan anta existerar på grunderna av verksamheternas skilda traditioner och positioner i utbildningssystemet. I detta gränsland skapas och konstrueras en institutionell identitet genom pedagogisk praktik och lärarnas berättelser om denna praktik. Denna studie utgår från hur lärarna talar om sitt arbete i dialogseminarier. Lärarna talar om det skolförberedande arbetet i förskoleklassen utifrån två förhållningssätt, dels som en tillvaroorienterad pedagogik och dels som en framtidsorienterad. För att lösa den inbyggda konflikten mellan tillvaro- och framtidsorientering framställer lärarna sig som att vara lärare-i-relation. Att beskriva sig som lärare-i-relation tolkas som en gränsmarkering gentemot andra lärares förhållningssätt och de kunskapsfokuserade verksamheterna i förskola och grundskola.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Förskoleklass
- gränsland
- gränsmarkeringar
- skolförberedelse
- förskola
- grundskola
- lärares arbete
- relationer
- interaktioner
- Education
- Pedagogik
- Pedagogics and Educational Sciences
- Pedagogik och Utbildningsvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas