Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-98612" >
Animerad kemi :
Animerad kemi : Elever i grundskolans tidiga år förklarar kemiska samband
-
- Hultén, Magnus, 1970- (författare)
- Linköpings universitet,Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap,Utbildningsvetenskap
-
- Berg, Astrid, 1964- (författare)
- Linköpings universitet,Utbildningsvetenskap,Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap
-
- Danielsson, Kristina, 1961- (författare)
- Stockholms universitet,Linnéuniversitetet,Institutionen för svenska språket (SV),LNUC Intermedial and multimodal studies, IMS;EdLing,Institutionen för språkdidaktik,Linnéuniversitetet, Växjö, Sverige
-
visa fler...
-
- Eriksson, Inger, 1952- (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik,Stockholm University, Sweden,Stockholms universitet, Stockholm, Sverige
-
- Stolpe, Karin, PhD, 1981- (redaktör/utgivare)
- Linköpings universitet,Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap,Utbildningsvetenskap
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789179297732
- Linköping : Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik, 2020
- Svenska 79 s.
-
Serie: Naturvetenskapernas och teknikens didaktik ; 6
- Relaterad länk:
-
http://urn.kb.se/res...
-
visa fler...
-
https://lnu.diva-por...
-
https://lnu.diva-por...
-
https://lnu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
http://libris.kb.se/...
-
https://liu.diva-por...
-
https://liu.diva-por...
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://liu.diva-por... (Preview)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Kemi har under stora delar av 1900-talet varit ett ämne som elever tidigast mötte i årskurs 5. Då behandlades ofta fenomen som smältning, stelning, kokning och avdunstning. Dessutom studerades egenskaper hos luft och vatten. Att elever innan de börjar högstadiet skulle resonera kring dessa fenomen i termer av vad som sker på submikronivå, med hjälp av antaganden om enkla partikelmodeller, har aldrig varit ett uttalat mål för undervisningen i kemi förrän introduktionen av Lgr 11. I den här studien har en grupp bestående av två lärare, en rektor och fyra forskare utformat och genomfört undervisning om egenskaper hos luft samt fenomenen smältning och stelning med elever i årskurs 3 och 4. Eleverna har inte bara beskrivit det som skett med egna ord, utan också lärt sig att beskriva det som sker på submikronivå i ord och bild. För att kunna göra detta har de, tillsammans med läraren, utvecklat enkla partikelmodeller. Projektet har kallats "Animerad kemi” och är ett forskningsprojekt finansierat av Skolforskningsinstitutet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- kemi
- didaktik
- praktiknära forskning
- partikelmodell
- Kemiundervisning
- Grundskolan
- Didaktik
- Didactics
- Didactics
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas