SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:ltu-13281"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ltu-13281" > Laborativt arbete i...

Laborativt arbete i grundskolans senare år : lärares perspektiv

Högström, Per (författare)
Umeå universitet,Luleå tekniska universitet,Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik,Matematik, teknik och naturvetenskap,Umeå universitet, Umeå, Sverige & Luleå tekniska universitet, Luleå, Sverige
Ottander, Christina, 1962- (författare)
Umeå universitet,Matematik, teknik och naturvetenskap,Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå universitet, Umeå, Sverige
Benckert, Sylvia, 1941- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för fysik,Institutionen för fysik, Umeå universitet. Umeå, Sverige
 (creator_code:org_t)
2012-06-26
2010
Svenska.
Ingår i: NorDiNa. - Oslo : University of Oslo Library. - 1504-4556 .- 1894-1257. ; 6:1, s. 80-91
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • In this paper we describe the results from interviews with science teachers in lower secondary school. The teachers were asked what they wanted to achieve with laboratory work, what difficulties they experienced and if there were any differences between lab work in biology, chemistry and physics. The results show that the teachers wanted lab work to help the students develop their understanding, to make them interested and to develop their laboratory skills. Some of the teachers described lab work that included scientific inquiry but not, specifically, knowledge about how to systematically investigate phenomena in nature. Aspects of nature of science were rare. Lack of time to discuss with the students during lab work was seen as one difficulty which resulted in problems for students to linkobservables to scientific ideas. Laboratory exercises in chemistry were often regarded too abstract while lab work in physics and biology were much easier to link to everyday life.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

Pedagogik
Education
Pedgogical work

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

  • NorDiNa (Sök värdpublikationen i LIBRIS)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy