Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ltu-31544" >
Ny modell för utvär...
Ny modell för utvärdering av utbildningsprogram vid Luleå tekniska universitet
-
- Garvare, Rickard (författare)
- Luleå tekniska universitet,Industriell Ekonomi
-
- Wikberg-Nilsson, Åsa (författare)
- Luleå tekniska universitet,Innovation och Design
-
(creator_code:org_t)
- Umeå : Umeå universitet. Pedagogiska institutionen, 2014
- 2014
- Svenska.
-
Ingår i: NU 2014. - Umeå : Umeå universitet. Pedagogiska institutionen. ; , s. 148-
- Relaterad länk:
-
https://ltu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- För att på ett effektivt sätt kunna vidareutveckla och förbättra behövs också förmågan att utvärdera och ta vara på erfarenheter. Detta gäller inte minst inom högre utbildning. Vid Luleå tekniska universitet har det sedan lång tid tillbaka utförts årliga utvärderingar av flertalet utbildningsprogram. På uppdrag av universitetet genomfördes våren 2013 en extern granskning av utvärderingsprocessen. Resultatet av granskningen visade på en tydlig förbättringspotential avseende mätningar och bedömningskriterier samt hur slutsatser återkopplas och förvaltas inom organisationen. Den befintliga modellen för årlig utvärdering var inte heller ordentligt dokumenterad eller fastställd. Med anledning av detta startades ett arbete inom universitetet vars syfte dels var att ta fram en ny modell för vad som ska mätas och bedömas med avseende på programmen kvalitet, dels att utforma arbetsgången för hur de årliga utvärderingarna ska genomföras. Målen bestod bland annat av att utveckla tydliga utvärderingskriterier med såväl kvantitativa som kvalitativa utvärderingsmått kopplade till Universitetskanslerämbetets utvärderingsmodell, att ange hur återrapportering ska ske samt att beskriva hur ledare och lärare involveras i processen. Den nya modellen skulle även omfatta rutiner för att hantera brister som framkommer vid utvärderingar samt tidsmässigt integreras i universitetets verksamhetsplaneringsprocess. Medverkande i projektet var representanter för olika roller och funktioner inom universitetet; studenter, fakultetsnämnder, prefekter, huvudutbildningsledare, utbildningsledare, utbildningskoordinatorer samt kvalitetsfunktionen. Projektet, genomfört via möten och mellanliggande individuellt arbete, resulterade i en ny modell baserad på en ettårig utvärderingscykel med reflektion kring mått på programmens status, slutsatser från lärarlagsarbete enligt universitets pedagogiska idé samt djupare men mera sällan utförd peer-review. Den nya modellen prövas nu i form av en pilotomgång vars resultat och erfarenheter ska användas till revidering och förfining av såväl arbetssätt som inriktning och kriterier.
Ämnesord
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Annan teknik -- Övrig annan teknik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Other Engineering and Technologies -- Other Engineering and Technologies not elsewhere specified (hsv//eng)
- TEKNIK OCH TEKNOLOGIER -- Maskinteknik -- Tillförlitlighets- och kvalitetsteknik (hsv//swe)
- ENGINEERING AND TECHNOLOGY -- Mechanical Engineering -- Reliability and Maintenance (hsv//eng)
Nyckelord
- Industrial Design
- Industriell design
- Kvalitetsteknik
- Quality Technology and Management
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)