SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:ltu-5567"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ltu-5567" > Learning within and...

  • Backman, YlvaLuleå tekniska universitet,Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik (författare)

Learning within and beyond the classroom : compulsory school students voicing their positive experiences of school

  • Artikel/kapitelEngelska2012

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Informa UK Limited,2012
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:ltu-5567
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-5567URI
  • https://doi.org/10.1080/00313831.2011.621138DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Validerad; 2012; 20111016 (andbra)
  • The aim of this study was to describe, reflect upon, and create a deeper understanding of aspects relevant for promoting a positive school environment from a student perspective. The data was analyzed by using an inductive phenomenological method and based on written responses from 200 Swedish students from grades 5–9. The results indicated that the students found aspects within, as well as beyond, the classroom relevant for a positive school environment. For instance, outings were considered relevant for building and maintaining friendships and for learning processes. Moreover, the students discussed formal and informal conditions and considered social as well as structural circumstances important for having a good time in school. The relation between learning and well-being was also emphasized by the students.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Alerby, EvaLuleå tekniska universitet,Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik(Swepub:ltu)eval (författare)
  • Bergmark, UlrikaLuleå tekniska universitet,Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik(Swepub:ltu)ulrber (författare)
  • Gardelli, ÅsaLuleå tekniska universitet,Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik(Swepub:ltu)asga (författare)
  • Hertting, KristerLuleå tekniska universitet,Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik(Swepub:ltu)krhe (författare)
  • Kostenius, CatrineLuleå tekniska universitet,Hälsa och rehabilitering(Swepub:ltu)catkos (författare)
  • Öhrling, KerstinLuleå tekniska universitet,Omvårdnad(Swepub:ltu)kerohr (författare)
  • Luleå tekniska universitetPedagogik, språk och Ämnesdidaktik (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Scandinavian Journal of Educational Research: Informa UK Limited56:5, s. 555-5700031-38311470-1170

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy