Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ltu-84205" >
Utmanande läsning :
Utmanande läsning : En intervjustudie om litteraturläsning på International Baccalaureat Diploma Programme (IB-programmet) i Sverige
-
- Nordenstam, Anna (författare)
- Luleå tekniska universitet,Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik,Göteborgs universitet, Gothenburg, Sweden
-
- Johansson, Maritha, Fil dr, 1972- (författare)
- Linköpings universitet,Utbildningsvetenskap,Avdelningen för kommunikation, litteratur och svenska
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Linköping Universitet, 2020
- 2020
- Svenska.
-
Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. - Linköping : Linköping Universitet. - 9789179298449 ; , s. 147-159
- Relaterad länk:
-
http://urn.kb.se/res...
-
visa fler...
-
https://drive.google...
-
https://libris.kb.se...
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I denna intervjustudie undersöks litteraturundervisningen i svenska på IB-programmet ur ett lärarperspektiv. Vi intresserar oss för vad lärare som undervisar i litteratur på IB-programmet menar kännetecknar litteraturundervisningen där, utifrån ämnesinnehåll och undervisningsmetoder. Intervjustudien visar att litteraturundervisningen på IB utgår ifrån vad som kan karaktäriseras som komplexa texter, och att undervisningen präglas av djup snarare än bredd. En viktig faktor är det stora utrymme som litteraturundervisningen har. En annan faktor är att den djupgående undervisningen kräver komplexa texter med möjlighet både till analys och fördjupande diskussioner. En annan slutsats som kan dras utifrån intervjuerna är att de texter som läses har potential att bidra till en litteraturens främmandegöringseffekt. Därtill påverkar de slutprov som eleverna genomgår i slutet av utbildningen undervisningens innehåll och upplägg.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- Svenska med didaktisk inriktning
- Swedish and Education
- Litteraturundervisning
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas