Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-10134" >
Kamratrespons och s...
Kamratrespons och självvärdering i nätbaserat lärande
-
- Amhag, Lisbeth (författare)
- Malmö högskola,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)
-
(creator_code:org_t)
- Studentlitteratur AB, 2013
- 2013
- Svenska.
-
Ingår i: Medierat lärande och pedagogisk mångfald. - : Studentlitteratur AB. - 9789144084664 ; , s. 95-123
- Relaterad länk:
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Det jag vill belysa i detta kapitel är hur pedagogik och didaktik i nätbaserade lärmiljöer kan utvecklas med stöd av kamratrespons och självvärdering. Under det senaste decenniet har distansutbildningar och campusbundna kurser, som helt eller delvis är organiserade med hjälp av nätbaserade lärmiljöer, stadigt ökat. Distansundervisning är i dag den högskolesektor som växer snabbast. De nätbaserade arenorna i lärplattformar och andra e-mötesplatser har öppnat nya kanaler för kommunikation och erfarenhetsut-byte, vilket medför nya sätt att undervisa på och lära sig i och med. Här förväntas lärare organisera och administrera utbildningen med hjälp av va-rierade arbetssätt som motiverar och utmanar studenterna i deras lärande. Studenterna förväntas delta aktivt, samarbeta och diskutera olika kursupp-gifter och kurslitteratur. Kamratrespons och självvärdering blir då betydelse-fulla redskap under lärprocessen, eftersom lärandet både synliggörs och granskas genom feedbackprocessen. Även återkopplingen blir tillgänglig snabbare och ger fler betraktelsesätt än läraren kan ge ensam.
Nyckelord
- Distansundervisning
- Kamratrespons
- Nätbaserat lärande
- Självvärdering
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas