Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-12890" >
Invandrade arbetslö...
Invandrade arbetslösa akademiker blir lärare : Dokumentation och tolkning av första året av kompletteringsutbildning
-
- de Jong, Marjanna (författare)
- Malmö högskola,Lärarutbildningen (LUT)
-
(creator_code:org_t)
- Malmö högskola, Lärarutbildningen, 2001
- Svenska 49 s.
-
Serie: Rapporter om utbildning, 1101-7643 ; 5/2001
- Relaterad länk:
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Baksidestext: Vad hände när invandrade akademiker av Arbetsförmedlingen erbjöds att delta i en kompletteringsutbildning för att sen kunna fortsätta med en svensk lärarutbildning? Samhällets uttalade målsättning är att invandrare skall integreras. Trots detta är många invandrare arbetslösa och det finns många hinder för deras inträde i arbetsmarknaden. Ett speciellt önskemål är att rekrytera fler invandrare till läraryrket så att lärarna kan spegla befolkningens sammansättning. Denna rapport beskriver projektet Kompletteringsutbildning för Invandrade Akademiker (KIA), som startade 1999 med utgångspunkt i ovannämnda målsättningar. Utifrån gruppdiskussioner med kursdeltagare och intervjuer med lärare, beskrivs och tolkas olika händelser och upplevelser samt de problem som uppstod och fick lösas under det första året.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)