Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-12934" >
Flickorna och fysiken
Flickorna och fysiken
-
- Ekborg, Margareta (författare)
- Malmö högskola,Lärarutbildningen (LUT)
-
- Tallberg Broman, Ingegerd (författare)
- Malmö högskola,Lärarutbildningen (LUT)
-
Lundahl, Maja (författare)
-
(creator_code:org_t)
- Malmö högskola, Lärarutbildningen, 1999
- Svenska 78 s.
-
Serie: Rapporter om utbildning, 1101-7643 ; 1/1999
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- "Flickor och fysik" tar upp fysik i skolan ur ett könsperspektiv. 550 högstadieelever har besvarat frågor om arbetssätt, innehåll och lärarens betydelse i de naturvetenskapliga ämnena fysik, kemi, teknik och biologi. En uppseendeväckande slutsats är flickors låga självvärdering i framförallt fysikämnet - trots att flickor i biologi, kemi och fysik har högre betyg än pojkarna. Det ser också mycket olika ut när flickor och pojkar rangordnar vad de vill ta upp i ämnena och detta borde diskuteras när man gör upp kursplaner konstaterar författarna.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)