Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-12939" >
Den goda kulturen o...
Den goda kulturen och det fria skapandet : Diskurser om "Kultur i skolan"
-
- Thavenius, Jan (författare)
- Malmö högskola,Lärarutbildningen (LUT)
-
(creator_code:org_t)
- Malmö högskola, Lärarutbildningen, 2002
- Svenska 112 s.
-
Serie: Rapporter om utbildning, 1101-7643 ; 13/2002
- Relaterad länk:
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Ur inledningen: ”Regeringen uppdrar åt Malmö Högskola att utarbeta olika modeller för kompetensutveckling för lärare avseende kultur och lärande i skolan.” Så lyder huvudmeningen i det uppdrag som döpts till ”Kultur och skola”. Sex punkter preciserar närmare vad uppdraget innebär. Av dem framgår att förslagen ska ha sin grund i de erfarenheter som samlats i undervisnings- och utbildningsprojekt inom det fält som en tid kallats ”Kultur i skolan”. Det är ett problem förknippat med detta. Bara i begränsad utsträckning har dessa erfarenheter dokumenterats på ett tillfredsställande sätt. Vi har därför valt att komplettera det material som finns med en genomgång av tidigare undersökningar av fältet och med en egen intervjuundersökning. Intervjuerna gjordes under hösten 2001 av Carina Sjöholm. I sin analys av intervjumaterialet redogör hon närmare för undersökningens uppläggning och de frågor som ställdes. Kort kan man säga att de intervjuade fick berätta om sina erfarenheter av ”kultur i skolan”, reflektera över möjligheter och hinder och utveckla sin syn på kultur och lärande. Vad vi ville undersöka var hur lärare, skolledare, kulturpedagoger och myndighetsansvariga talar om kultur, estetiska verksamheter och lärande. Hur beskriver de fältet ”Kultur i skolan”? Vad har de för föreställningar och värderingar?
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)