Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-14824" >
Breddat deltagande ...
Breddat deltagande för studenter med funktionsnedsättning : En utmaning för den högre utbildningen
-
- Anderson, Lotta (författare)
- Malmö universitet,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)
-
- Egard, Hanna (författare)
- Malmö universitet,Institutionen för socialt arbete (SA)
-
- Nordgren, Camilla (författare)
- Malmö universitet,Institutionen för socialt arbete (SA)
-
visa fler...
-
- Staaf, Patricia (författare)
- Malmö universitet,Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Cappelen Damm Akademisk, 2018
- 2018
- Svenska.
-
Ingår i: Högre Utbildning. - : Cappelen Damm Akademisk. - 2000-7558. ; 8:1, s. 33-41
- Relaterad länk:
-
https://doi.org/10.2...
-
visa fler...
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://hogreutbildn...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://doi.org/10.2...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Frågor kring breddad rekrytering och breddat deltagande utgör en del av den sociala dimensionen av högre utbildning och är ett prioriterat område för det europeiska samarbetet. 2017 års förslag om att ändra i högskolelagen och vidga lärosätenas uppdrag till att aktivt främja ett brett deltagande gav upphov till en debatt bland såväl politiker som företrädare för lärosäten, vilken synliggjorde flera utmaningar, förhoppningar och farhågor. Föreliggande reflektion tar avstamp i denna debatt och fördjupar sig i frågor kring breddat deltagande för studenter med funktionsnedsättning. Syftet med reflektionen är att diskutera och reflektera kring vad breddat deltagande för denna målgrupp innebär och vilka krav det ställer på resurser, tillgänglighet, bemötande och attityder samt på högskolepedagogisk kompetensutveckling, kunskap om funktionsnedsättning och funktionshinder samt inkluderande pedagogik. Utgångspunkten för reflektionen är svensk forskning och pågående utvecklingsarbete om breddat deltagande för studenter med funktionsnedsättning samt författarnas erfarenhetsbaserade kunskaper om högskolepedagogisk undervisning och kompetensutveckling.
Nyckelord
- breddat deltagande
- breddad rekrytering
- funktionsnedsättning
- funktionshinder
- inkluderande pedagogik
- tillgänglighet
- högskolepedagogik
- pedagogiskt stöd
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas