Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-41232" >
Att öppna upp för d...
Att öppna upp för delaktighet och naturvetenskap på förskolegården
-
- Nordén, Birgitta, Dr. 1952- (författare)
- Malmö universitet,Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)
-
(creator_code:org_t)
- Första
- Lund : Studentlitteratur AB, 2021
- 2021
- Svenska.
-
Ingår i: <em>Möjligheter och utmaningar för förskola </em>. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144124773 ; , s. 65-84
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- "Då hade man kunnat göra lite tvärgrupper, kanske – en av oss, och en eller två av er, sådär – och att vi sysslar med olika saker, för det är ju begränsat med både tid och möjligheter, och var och en har sina intressen".- I detta kapitel belyses ambitionen att väcka intresse och motivation för att undervisa i hållbarhet, miljöfrågor och naturfenomen genom att öppna möjlighetsrum för barns delaktighet och lärande. Citatet ovan kommer från en diskussion mellan förskollärarna på Sjöstjärnan, där några pedagoger diskuterade möjligheten att skapa temagrupper för samarbete med att utveckla verksamheten på förskolans gård. Denna reflektion gjordes under arbetet med en aktion inom ramen för projektet ”Möjligheter för förskolan i en migrerande värld” som mellan 2016 och 2019 genomfördes i en förskola i Malmö. Detta var ett aktionsforskningsprojekt, vilket innebär att pedagoger och barn samarbetade med en grupp forskare. Projektet startade på en introduktionsavdelning för barn som är nya i Sverige, men kom senare att omfatta hela förskolan, där introduktionsavdelningen ligger. Syftet med projektet var att undersöka förutsättningar att förändra och att utveckla verksamheten på avdelningen, som präglades av stor språklig mångfald. Som en del i projektet genomfördes en aktion i syfte att se på förståelsen av utepedagogik och hållbart gårdsarbete. Aktionens fokus var hur pedagogernas handlingsutrymme i miljöundervisning på förskolans gård kunde ökas, liksom barnens möjligheter att bli delaktiga i undervisningen.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Didaktik
- Pedagogisk utveckling
- Nyanlända
- Delaktighet
- Naturfenomen
- Hållbarhet
- Mångfald
- Naturupplevelse
- Gårdsmiljö
- Naturvetenskapernas didaktik
- Science education
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas