SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-46450"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-46450" > Is PISA more import...

Is PISA more important to school reforms than educational research? : The selective use of authoritative references in media and in parliamentary debates

Lundahl, Christian, Professor, 1972- (författare)
Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,School of Humanities, Education and Social Sciences, Örebro University, Örebro, Sweden
Serder, Margareta, Universitetslektor i utbildningsvetenskap, 1971- (författare)
Malmö universitet,Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS),Faculty of Education and Society, Malmö University, Malmö, Sweden
 (creator_code:org_t)
2020-10-18
2020
Engelska.
Ingår i: Nordic Journal of Studies in Educational Policy. - : Taylor & Francis. - 2002-0317. ; 6:3, s. 193-206
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Two separate data searches underlie this analysis of how references to educational research and to PISA are used in the Swedish education debate. The data consist of 380 newspaper articles from the eight largest print media outlets in Sweden and 200 protocols from parliamentary debates (2000 to 2016) that made explicit reference to ‘PISA’ and/or to ‘educational research’. Based on a content analysis of this material, in which notions of policy borrowing and de-/legitimization are central, we describe the result as a selective use of PISA data and of educational research in the education debate. PISA is used to legitimize selective (party political) solutions that are oriented towards problems of teaching. The analysis also shows that politics and the media debate concerning education seems disinterested in educational research in a broader sense and that PISA seems to offer sufficient and ‘neutral’ authoritative knowledge and support for policy and reforms. We argue that PISA is the first way to obtain legitimate support for educational reforms. In so doing, the kinds of problems that these reforms aim to solve have been narrowed down to teaching- or practice-oriented problems.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

research
politics
international comparisons
data use
legitimization

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lundahl, Christi ...
Serder, Margaret ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Nordic Journal o ...
Av lärosätet
Malmö universitet
Örebro universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy