Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-56028" >
Betydelsen av tvärs...
Betydelsen av tvärspråkligt inflytande och språkbegåvning för tredjespråksinlärning av grammatisk morfologi
-
- Agebjörn, Anders, 1984- (författare)
- Malmö universitet,Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)
-
- Sayehli, Susan (författare)
- Stockholms universitet
-
(creator_code:org_t)
- Lund, 2022
- 2022
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Två faktorer som antas påverka andraspråksinlärning är tvärspråkligt inflytande och språkbegåvning. Relationen mellan dessa har dock sällan undersökts, och det är oklart huruvida betydelsen av tvärspråkligt inflytande respektive språkbegåvningen beror på graden av strukturell likhet mellan målspråk och tidigare inlärda språk (Bokander 2021; Tolentino & Tokowicz 2014; Skehan 1998). Vi undersöker detta samband genom att studera utvecklingen av bestämdhetsmarkörer hos ryskspråkiga inlärare av svenska som tidigare studerat engelska. Till skillnad från ryskan uttrycker svenska och engelska bestämdhet med grammatisk morfologi. Medan engelska och svenska är strukturellt lika varandra när det gäller obestämdhet (a cat; en katt) skiljer de sig åt när det gäller bestämdhet (the cat; katt-en). Detta gör det möjligt att undersöka hur tvärspråkligt inflytande och språkbegåvning påverkar tredjespråksinlärning av strukturellt lika respektive olika strukturer. Bestämda och obestämda nominalfraser eliciterades från ryskspråkiga studenter (n=18) vid tre tillfällen under deras första år av svenskstudier. Vid kursstart testades även deras användning engelska artiklar samt språkbegåvning. Referensdata samlades in från förstaspråkstalare av svenska (n=26) och engelska (n=17). Bestämda och obestämda morfem analyserades separat. Regressionsanalyser visade att utvecklingen av svenskans obestämda artikel påverkades av inlärarnas användning av deras användning av engelskans obestämda artikel, som är strukturellt lik den svenska, medan utvecklingen av svenskans bestämda suffix påverkades av språkbegåvning. Dessa indikerar att tredjespråksinlärning kan underlättas av kunskaper i ett andraspråk, åtminstone när språken är strukturellt lika varandra, medan språkbegåvning spelar en viktigare roll vid inlärning av strukturer utan en direkt motsvarighet i tidigare inlärda språk.
Nyckelord
- tredjespråksinlärning
- tvärspråkligt inflytande
- språkbegåvning
- ryska
- svenska
- engelska
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)