SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-8491"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-8491" > En lektion i samhäl...

En lektion i samhällsintegration : en studie av mångfald och identifiering på en komvuxskola

Kalonaityte, Viktorija (författare)
Malmö högskola,Institutionen för globala politiska studier (GPS)
 (creator_code:org_t)
Malmö högskola, Internationell Migration och Etniska Relationer (IMER), 2004
2004
Svenska.
Ingår i: Studier av den mångkulturella organisationen. - : Malmö högskola, Internationell Migration och Etniska Relationer (IMER). ; , s. 115-141
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I studien analyseras Komvuxskolans föreställda kärnvärderingar, deras underliggande beståndsdelar och implicita antaganden, samt hur identifieringen med dessa värderingar sker. Vidare förs det en diskussion kring hur denna identifieringsprocess påverkar implementering av etnisk mångfald.
  • A lesson in social integration – a study of diversity and identification in a school for adults. The aim of the study is to understand how a municipal adults education school views ethnic diversity within its activity in relation to the organizational identity i.e. the core values of the organization. The rhetoric about the school identity is filled with recurrent references to a "we" that is active, sensitive for the needs of the students. Assimilation intentions and a disciplinarian, authoritarian attitude towards the students, underpin the references that occur in this self-differentiating process. Unity through a collective view on democracy and identification with equality and responsibility as exclusively Swedish values has the impact that people with another ethnic background is seen as not qualified to work as teachers at the school. They are seen as lacking the necessary, "Swedish" values. A broken Swedish, another religion or ethnic background can be used in the recruitment process as the expression of "wrong" values. The advantages with ethnic diversity are connected to language and cultural competence in addition to the applicants' "Swedish competences".

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Internationell migration och etniska relationer (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- International Migration and Ethnic Relations (hsv//eng)

Nyckelord

mångfald
Komvux
SFI
social konstruktion
organisationsidentitet
diversity
adult education
social construction
organizational identity

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Kalonaityte, Vik ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Annan samhällsve ...
och Internationell m ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Malmö universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy