Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-8494" >
Barnets bästa och n...
Barnets bästa och nyanlända barn : dialoginriktade seminarier som metod och redskap
-
- Dahlquist, Lisa (författare)
- BRIS
-
(creator_code:org_t)
- Department of International Migration and Ethnic Relations (IMER), 2009
- 2009
- Svenska.
-
Ingår i: Asylsökande i Sverige. - : Department of International Migration and Ethnic Relations (IMER). - 9789171040800 ; , s. 92-118
- Relaterad länk:
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I denna artikel skildras hur dialoginriktade seminarier kan användas för att konkretisera principen om barnets bästa i mötet med nyanlända flykting- och invandrarbarn och deras familjer i Sverige. Avsikten är att belysa hur rättigheterna i barnkonventionen kan införlivas och göras användbara genom att visa på kopplingen mellan rättigheterna och det faktiska arbetet med barnen. Artikeln tar sin utgångspunkt i de samtal som har förts mellan olika aktörer runt barnen och föräldrarna vid dialogseminarier på BRIS. Seminarierna har berört olika aspekter av barnets bästa i förhållande till nyanlända barn och ungdomar som står inför att börja, eller har påbörjat, introduktionen i Sverige. Genomgående i artikeln diskuteras barnperspektivet i introduktionen samt på vilket sätt en förbättrad samverkan mellan de olika aktörerna som möter barnen och ungdomarna kan komma att påverka densamma. Som teoretisk utgångspunkt används bland annat barnkonventionen samt litteratur rörande samverkan och barns behov. Tidigare undersökningar har visat att samverkan mellan olika aktörer i introduktionen inte fungerat tillräckligt bra. Bland annat får ofta skolan stå som ensam aktör när det gäller att utforma en individuellt anpassad introduktionsplan för barn och unga. Detta trots att barnet kan ha behov som faller utanför skolans områden. Det är viktigt att se till helheten i barnets livssituation när en introduktionsplan ska utformas. Artikeln visar att det behövs en ökad kunskap om barns rättigheter och behov samt forum att mötas och föra dialog kring dessa ämnen. Det krävs också att de olika aktörerna runt barnen och familjerna får bättre kännedom om varandras arbeten och verksamheter. Då blir det bland annat lättare att hänvisa barnen och familjerna rätt då det föreligger behov. På så vis kan barns rättigheter och behov bättre tillgodoses samtidigt som barnperspektivet i introduktionen stärks.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Internationell migration och etniska relationer (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- International Migration and Ethnic Relations (hsv//eng)
Nyckelord
- asylprocess
- nyanlända barn
- barnets bästa
- introduktion
- samverkan
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas