Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-898" >
Introduktion om med...
Introduktion om medie- och informationskunnighet
-
- Amhag, Lisbeth (författare)
- Malmö högskola,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)
-
(creator_code:org_t)
- Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, 2013
- 2013
- Svenska.
-
Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige. - : Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. - 1401-6788 .- 2001-3345. ; 18:1-2, s. 4-9
- Relaterad länk:
-
http://tidskrift.nu/...
-
visa fler...
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Detta temanummer har fokus på medierande läroprocesser, som samspel mellan elever, kunskaps- och erfarenhetsutbyte, kommunikation och handlingar, men också på vilka sätt digitala redskap och andra nätbaserade resurser kan tillämpas i en pedagogisk kontext. Idag är det lika naturligt i barns och ungomars vardag att kommunicera och ha erfarenhetsutbyte på nätet, som att samtala ansikte mot ansikte. Likaså går dagens medieteknologi mot ökad mobilitet både i skolan, högre utbildning och i samhället. Denna utveckling har utvidgat möjligheterna för såväl undervisning och lärande, som observation och dokumentation, men också delaktighet och inflytande. Gränserna mellan olika studieformer och medieanvändning suddas ut och tillämpningarna är mer oberoende av tid och plats. Istället skapas kombinationer som är flexibla och gör det möjligt att undervisa, samarbeta och lära på olika sätt både i och utanför skolan och på distans. Men vad vet vi om medieanvändning och dess betydelse för lärande? Vad vet vi om medie- och informationskunnighet?
Nyckelord
- Mediekunnighet
- Informationskunnighet
- Informationsteknik
- Informations- och kommunikationsteknik
- Medieteknik
- Mobilt lärande
- Medieanvändning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- for (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas