SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

id:"swepub:oai:DiVA.org:mau-9637"
 

Search: id:"swepub:oai:DiVA.org:mau-9637" > Barn och idrott

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Barn och idrott

Fransson, Kristin (author)
Malmö högskola,Idrottsvetenskap (IDV)
Hedenborg, Susanna (author)
Malmö högskola,Idrottsvetenskap (IDV)
 (creator_code:org_t)
Natur & Kultur, 2011
2011
Swedish.
In: Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. - : Natur & Kultur. - 9789127130050 ; , s. 167-185
  • Book chapter (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Det är bra att fundera över hur barns och ungdomars erfarenheter av idrott påverkar deras inställning till skolämnet. Det är rimligt att tro att få andra skolämnen påverkas så starkt av upplevelser vi gör på andra platser än i skolan. I följande kapitel ska vi med utgångspunkt i tre teoretiska perspektiv – utbildningsvetenskapligt perspektiv, genusperspektiv och barnperspektiv – diskutera barnidrotten, med särskilt fokus på skolämnet Idrott och hälsa och de barn som går i grundskolans tidigare år. Spontanidrotten liksom föreningsidrotten kommer att beröras, eftersom de på olika sätt kommer in i skolan och påverkar verksamheten där. Den aktuella tidsperioden är mitten av 1800-talet och fram till i dag – även om tyngdpunkten ligger på de senaste femtio åren.

Keyword

idrott
utbildningsvetenskap
idrottsvetenskap
genus

Publication and Content Type

vet (subject category)
kap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Fransson, Kristi ...
Hedenborg, Susan ...
Articles in the publication
Utbildningsveten ...
By the university
Malmö University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view