Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-36454" >
Nyanlända, interkul...
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet
-
- Lahdenperä, Pirjo, 1949- (författare)
- Mälardalens högskola,Utbildningsvetenskap och Matematik,SOS-ED
-
- Sundgren, Eva, 1950- (författare)
- Mälardalens högskola,Utbildningsvetenskap och Matematik,SOLD
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789147122660
- 1
- Stockholm : Liber Ab, 2017
- Svenska 322 s.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet handlar om det praktiskt pedagogiska arbetet med nyanlända elever. Boken presenterar olika undervisningsformer, till exempel inkludering och språkstödjande undervisning, föreberedelseklasser, studiehandledning, språkutvecklande lärarkommunikation och transpråkande. Del ett presenterar tankemodeller kring interkulturell skolutveckling och flerspråkighet som ger en teoretisk ram för de mer praktiska delarna. Del två behandlar olika undervisningsformer och innehåller didaktiska dikussioner om hur men som lärare kan skapa en god lärmiljö för eleverna. I del tre presenteras didaktiska exempel hämtade från autentisk klassrumsinteraktion som är tänkta att ge inspiration.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- nyanlända
- interkulturalitet
- flerspråkighet
- didaktik
- transspråkande
- Didactics
- didaktik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas