Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-60537" >
Förskolans utbildni...
-
Ärlemalm-Hagser, Eva,1958-Mälardalens universitet,Utbildningsvetenskap och Matematik,BUSS:Barndom i Antropocen - Utbildning och hållbarhet
(författare)
Förskolans utbildning i Antropocen
- Artikel/kapitelSvenska2022
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
2022-11-01
-
Linnaeus University,2022
-
electronicrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:mdh-60537
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-60537URI
-
https://doi.org/10.15626/pfs27.03.06DOI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:svenska
-
Sammanfattning på:svenska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:ref swepub-contenttype
-
Ämneskategori:art swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
Förskolebarnet har historiskt setts som utvecklings- och framtidsprojekt i strävan för ett bättre samhälle. I den senaste Läroplan för förskolan (Skolverket, 2018) har det politiska begreppet hållbar utveckling (HU) lagts till både i förskolans värdegrund och i förtydligande målskrivningar. I denna artikel presenteras en narrativ studie om förskolans utbildning med fokus på förskolans roll och förskolebarns lärande i antropocen. Studien har en kritisk teoretisk bas där empirin utgörs av förskollärares berättelser om sitt arbete med utbildning för hållbarhet i förskolan. Kritisk forskning om utbildning för hållbarhet har gett stöd i analysen av förskollärarnas narrativa berättelser. Specifikt har frågor om vilka kunskaper som ses som avgörande kunskapsinnehåll för förskolebarn och vilken roll förskolan har i den tid som definieras som antropocen studerats. Resultatet visar att antropocen som begrepp inte används i förskollärarnas beskrivningar av utbildningen. Dock, framträder i deras berättelser en utbildning där arbetet för en hållbar jord ses som ett grundläggande innehåll och där barns lärande innebär att lära om hållbar resurshantering, källsortering och att lära i och om naturen. Slutligen ger en svag styrning och ledarskap sig tillkänna där hållbar utveckling som begrepp inte ger stöd för tolkningar och förståelser om att arbeta i en utmanande tid i relationen människa och natur
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Mälardalens universitetUtbildningsvetenskap och Matematik
(creator_code:org_t)
Sammanhörande titlar
-
Ingår i:Pedagogisk forskning i Sverige: Linnaeus University27:3, s. 96-1171401-67882001-3345
Internetlänk
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas