Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-60537" > Förskolans utbildni...
Fältnamn | Indikatorer | Metadata |
---|---|---|
000 | 03096naa a2200373 4500 | |
001 | oai:DiVA.org:mdh-60537 | |
003 | SwePub | |
008 | 221101s2022 | |||||||||||000 ||swe| | |
024 | 7 | a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-605372 URI |
024 | 7 | a https://doi.org/10.15626/pfs27.03.062 DOI |
040 | a (SwePub)mdh | |
041 | a sweb swe | |
042 | 9 SwePub | |
072 | 7 | a ref2 swepub-contenttype |
072 | 7 | a art2 swepub-publicationtype |
100 | 1 | a Ärlemalm-Hagser, Eva,d 1958-u Mälardalens universitet,Utbildningsvetenskap och Matematik,BUSS:Barndom i Antropocen - Utbildning och hållbarhet4 aut0 (Swepub:mdh)ear01 |
245 | 1 0 | a Förskolans utbildning i Antropocen |
264 | c 2022-11-01 | |
264 | 1 | b Linnaeus University,c 2022 |
338 | a electronic2 rdacarrier | |
520 | a Förskolebarnet har historiskt setts som utvecklings- och framtidsprojekt i strävan för ett bättre samhälle. I den senaste Läroplan för förskolan (Skolverket, 2018) har det politiska begreppet hållbar utveckling (HU) lagts till både i förskolans värdegrund och i förtydligande målskrivningar. I denna artikel presenteras en narrativ studie om förskolans utbildning med fokus på förskolans roll och förskolebarns lärande i antropocen. Studien har en kritisk teoretisk bas där empirin utgörs av förskollärares berättelser om sitt arbete med utbildning för hållbarhet i förskolan. Kritisk forskning om utbildning för hållbarhet har gett stöd i analysen av förskollärarnas narrativa berättelser. Specifikt har frågor om vilka kunskaper som ses som avgörande kunskapsinnehåll för förskolebarn och vilken roll förskolan har i den tid som definieras som antropocen studerats. Resultatet visar att antropocen som begrepp inte används i förskollärarnas beskrivningar av utbildningen. Dock, framträder i deras berättelser en utbildning där arbetet för en hållbar jord ses som ett grundläggande innehåll och där barns lärande innebär att lära om hållbar resurshantering, källsortering och att lära i och om naturen. Slutligen ger en svag styrning och ledarskap sig tillkänna där hållbar utveckling som begrepp inte ger stöd för tolkningar och förståelser om att arbeta i en utmanande tid i relationen människa och natur | |
650 | 7 | a SAMHÄLLSVETENSKAPx Utbildningsvetenskapx Pedagogik0 (SwePub)503012 hsv//swe |
650 | 7 | a SOCIAL SCIENCESx Educational Sciencesx Pedagogy0 (SwePub)503012 hsv//eng |
653 | a antropocen | |
653 | a barndom | |
653 | a förskola | |
653 | a narrativ metod | |
653 | a kritisk teori | |
710 | 2 | a Mälardalens universitetb Utbildningsvetenskap och Matematik4 org |
773 | 0 | t Pedagogisk forskning i Sveriged : Linnaeus Universityg 27:3, s. 96-117q 27:3<96-117x 1401-6788x 2001-3345 |
856 | 4 | u https://doi.org/10.15626/pfs27.03.06y Fulltext |
856 | 4 | u https://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1707842/FULLTEXT01.pdfx primaryx Raw objecty fulltext:print |
856 | 4 8 | u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-60537 |
856 | 4 8 | u https://doi.org/10.15626/pfs27.03.06 |
Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.