SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-60537"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-60537" > Förskolans utbildni...

LIBRIS Formathandbok  (Information om MARC21)
FältnamnIndikatorerMetadata
00003096naa a2200373 4500
001oai:DiVA.org:mdh-60537
003SwePub
008221101s2022 | |||||||||||000 ||swe|
024a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-605372 URI
024a https://doi.org/10.15626/pfs27.03.062 DOI
040 a (SwePub)mdh
041 a sweb swe
042 9 SwePub
072 7a ref2 swepub-contenttype
072 7a art2 swepub-publicationtype
100a Ärlemalm-Hagser, Eva,d 1958-u Mälardalens universitet,Utbildningsvetenskap och Matematik,BUSS:Barndom i Antropocen - Utbildning och hållbarhet4 aut0 (Swepub:mdh)ear01
2451 0a Förskolans utbildning i Antropocen
264 c 2022-11-01
264 1b Linnaeus University,c 2022
338 a electronic2 rdacarrier
520 a Förskolebarnet har historiskt setts som utvecklings- och framtidsprojekt i strävan för ett bättre samhälle. I den senaste Läroplan för förskolan (Skolverket, 2018) har det politiska begreppet hållbar utveckling (HU) lagts till både i förskolans värdegrund och i förtydligande målskrivningar. I denna artikel presenteras en narrativ studie om förskolans utbildning med fokus på förskolans roll och förskolebarns lärande i antropocen. Studien har en kritisk teoretisk bas där empirin utgörs av förskollärares berättelser om sitt arbete med utbildning för hållbarhet i förskolan. Kritisk forskning om utbildning för hållbarhet har gett stöd i analysen av förskollärarnas narrativa berättelser. Specifikt har frågor om vilka kunskaper som ses som avgörande kunskapsinnehåll för förskolebarn och vilken roll förskolan har i den tid som definieras som antropocen studerats. Resultatet visar att antropocen som begrepp inte används i förskollärarnas beskrivningar av utbildningen. Dock, framträder i deras berättelser en utbildning där arbetet för en hållbar jord ses som ett grundläggande innehåll och där barns lärande innebär att lära om hållbar resurshantering, källsortering och att lära i och om naturen. Slutligen ger en svag styrning och ledarskap sig tillkänna där hållbar utveckling som begrepp inte ger stöd för tolkningar och förståelser om att arbeta i en utmanande tid i relationen människa och natur
650 7a SAMHÄLLSVETENSKAPx Utbildningsvetenskapx Pedagogik0 (SwePub)503012 hsv//swe
650 7a SOCIAL SCIENCESx Educational Sciencesx Pedagogy0 (SwePub)503012 hsv//eng
653 a antropocen
653 a barndom
653 a förskola
653 a narrativ metod
653 a kritisk teori
710a Mälardalens universitetb Utbildningsvetenskap och Matematik4 org
773t Pedagogisk forskning i Sveriged : Linnaeus Universityg 27:3, s. 96-117q 27:3<96-117x 1401-6788x 2001-3345
856u https://doi.org/10.15626/pfs27.03.06y Fulltext
856u https://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1707842/FULLTEXT01.pdfx primaryx Raw objecty fulltext:print
8564 8u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-60537
8564 8u https://doi.org/10.15626/pfs27.03.06

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Ärlemalm-Hagser, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Pedagogisk forsk ...
Av lärosätet
Mälardalens universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy