Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-25630" >
Socialt kapital - r...
Socialt kapital - relationer och tillit - för utveckling av kvinnors företagande
-
- Bogren, Maria, 1962- (författare)
- Mittuniversitetet,Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik
-
- von Friedrichs, Yvonne, professor (preses)
- Mittuniversitetet,Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik
-
- Söderholm, Anders, professor (preses)
- Mittuniversitetet,Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789188025364
- Östersund : Mittuniversitetet, 2015
- Svenska 88 s.
-
Serie: Mid Sweden University doctoral thesis, 1652-893X ; 227
- Relaterad länk:
-
https://miun.diva-po... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Kvinnors företag ses som en resurs i regioners och länders utveckling. Tidigare forskning har dock visat att kvinnors företag inte växer i lika stor utsträckning som mäns företag. Frågan är då vilka problem och hinder som företagande kvinnor stöter på och som påverkar att deras företag inte utvecklas, samt hur stödjande insatser på bästa sätt kan utformas? Tidigare studier har visat att bristande tillgång till finansiellt kapital varit ett betydande hinder för utveckling av kvinnors företag liksom att företagandet varit manligt kodat, med mannen som företagare som norm i samhället. Dessutom har tidigare studier visat att företagande kvinnor har begränsade nätverksrelationer och inte använder dem så effektivt samt att de saknar förebilder. Med ett utvecklat socialt kapital ges möjlighet att få tillgång till resurser som kan utveckla kvinnors företag. Tidigare studier om socialt kapital, som ett bidrag till företagsutveckling, fokuserar ofta antingen på relationer eller på tillit och det efterfrågas ytterligare studier om processer där socialt kapital utvecklas. Syftet med avhandlingen är att öka kunskapen om hur utveckling av socialt kapital kan förstås genom att belysa och analysera vad som utmärker relationer och tillit samt att ge exempel på hur detta kan stimuleras i utvecklingsprogram för företagande kvinnor.Avhandlingen utgår ifrån tre genomförda studier. En fallstudie genomfördes under två års tid i ett utvecklingsprogram med företagande kvinnor från Norge och Sverige. En enkätstudie riktades till företagande kvinnor i Norge och Sverige och en annan till projektledare av utvecklingsprojekt för att stimulera kvinnors företagande i Sverige.Avhandlingens resultatet, som presenteras i fyra artiklar, visar att personliga nätverk, familj och släktingar samt vänner uppfattas som stödjande relationer för företagande kvinnor. De som har ett heterogent nätverk uppvisar en större villighet att ingå i nya relationer jämfört med dem som inte har det och graden av tillit påverkar villigheten att utveckla relationer i utvecklingsprogram. Homogenitet i deltagargruppen visar sig vara viktigt inledningsvis, medan heterogenitet blir betydelsefullare efter en tid. När företagaridentiteten utvecklas uppvisas en ökad professionalisering av företagarens nätverk. Social aktivitet, med nedlagd tid och engagemang i utvecklingsprogram, bidrar till utveckling av både relationer och tillit, och tidsaspekten är viktig när det gäller tillit till programorganisatörer.Utifrån avhandlingens resultat synliggörs flera aspekter av relationer och tillit som kan stimuleras i utvecklingsprogram. Uppvisad villighet hos kvinnorna för att utveckla sina företag kan avspegla hur motiverade och intresserade de är för att medverka i utvecklingsprogram. Vid sammansättning av deltagargrupper, i utvecklingsprogram, bör homogenitet och heterogenitet beaktas. Social aktivitet, genom nedlagd tid och visat engagemang, är något som stärker utvecklingsprocessen av relationer och tillit. Ett symboliskt dokument, sekretessavtalet, bidrar till ökad tillit. Programorganisatörernas sociala meriter, kompetens och organisationstillhörighet är sådant som kan uppmärksammas för institutionell tillit liksom även deras sociala aktivitet i programmet. För att stimulera utveckling av både relationer och tillit finns det anledning att se över programmets upplägg och innehåll.Slutsatserna från avhandlingen visar att företagande kvinnor med ett heterogent nätverk är villiga att ingå i nya relationer, att både relationsbyggande och tillitsprocesser har betydelse för utvecklingen av socialt kapital samt att kontexten behöver beaktas vid utformandet av utvecklingsprogram.
- Women’s enterprises are seen as a resource in the development of both regions and countries. Despite this, however, research has shown that women’s businesses do not grow at the same extent as men's businesses. It is therefore of interest to identify the problems and obstacles women entrepreneurs face that negatively affect their companies’ growth, and how supportive efforts should best be structured. Studies have shown that a lack of access to financial capital has been a major obstacle in the development of women's businesses and also that entrepreneurship has been dominantly male-coded, where men as entrepreneurs are seen as the norm in society. In addition, studies have shown that women business owners have limited networks and do not use network contacts as efficiently as men, plus that they lack role models. Developing social capital, leading to increased opportunities to gain access to resources, can lead to development in women's businesses. Previous studies on social capital as a contribution to enterprise development often focus either on relationships or trust and further studies on the development processes from which social capital evolves are therefore needed. The aim of this thesis is to increase the knowledge of how the development of social capital can be understood by illustrating and analyzing the characteristics of relationships and trust, and to give examples of how this can be stimulated in development programs for women entrepreneurs.This thesis consists of three studies – a case study was conducted over two years in a development program with women entrepreneurs from Norway and Sweden, a survey was conducted of women business owners in Norway and Sweden, and another survey was conducted of project managers of development projects aimed to stimulate women's entrepreneurship in Sweden.The results from the four papers of this thesis show that personal networks, family, relatives and friends are perceived as supportive relationships for women entrepreneurs. Those who have a heterogeneous network exhibit a greater willingness to enter into new relationships than those who do not, and trust affects willingness to develop relationships in development programs. Homogeneity of the group of participating women in programs proves to be important initially, while heterogeneity becomes more important over time. When business identity develops, an increased professionalization of the women´s network is shown. Social activity with time spent and engagement in a development program contribute to the development of both relationships and trust, and the time aspect is important when it comes to trust in the program's organizers.Based on these results, several aspects of relationships and trust that can be stimulated in development programs have been identified. A demonstrated willingness to evolve can reflect how motivated and interested participants are in participating in a development program. When working with the composition of the group of participants, homogeneity and heterogeneity should be taken into account. Social activity by time spent and commitment shown, is something that strengthens the development of relationships and trust. A confidentiality agreement, which was an important symbolic document, contributes to increased trust between all involved in the program. Program organizers´ social credentials, skills and organizational affiliation are aspects that can be recognized for institutional trust as well as their social activity in the program. Stimulating the development of both relationships and trust is an important reason for revising a program´s structure and content.The conclusions from this thesis are that women entrepreneurs with a heterogeneous network demonstrate willingness to enter into new relationships, that both relational and trust-building processes are important for the development of social capital, and that context needs to be taken into account when designing development programs.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)
Nyckelord
- socialt kapital
- relationer
- tillit
- företagande kvinnor
- utvecklingsprogram
- utvecklingsprojekt
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- dok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas