Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-2795" >
Att förstå hur man ...
Att förstå hur man deltar via redskap i en lärgemenskap
-
- Jaldemark, Jimmy, 1970- (författare)
- Mittuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap
-
- Lindberg, Ola (författare)
- Mittuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap
-
- Olofsson, Anders D. (författare)
- Umeå universitet. Pedagogiska institutionen
-
(creator_code:org_t)
- Lund : Studentlitteratur, 2005
- 2005
- Svenska.
-
Ingår i: Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet. - Lund : Studentlitteratur. - 9144043708 ; , s. 109-147
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syftet med detta kapitel är att fördjupa förståelsen av ett deltagande via redskap i utbildningsrelaterade nätbaserade lärgemenskaper. För att kunna sammanfläta redskap med deltagande, och samtidigt lyfta fram hur innebörden av deltagandet kan tillskrivas ett teoretiskt perspektiv, problematiserar vi behavioristisk, kognitiv och sociokulturell teoribildning. De nämnda perspektiven utgör en tolkningsram för en generell analys och diskussion av användningen av redskap vid deltagande i utbildningsrelaterade nätbaserade lärgemenskaper. I kapitlet illustreras deltagandet via redskapen med hjälp av chatt, e-post och videokonferens. En diskussion förs kring konsekvenserna av att deltaga i en utbildningsplattform där flera redskap ingår. Skillnader mellan perspektiven tydliggörs för deltagandet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Deltagande
- nätbaserad lärgemenskap
- lärande
- redskap
- IT
- Education
- Pedagogik
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas