Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-39011" >
När Agnes fick va s...
När Agnes fick va solen så fattade man ju precis : Om illustrationer i undervisning av yngre elever
-
- Åberg-Bengtsson, Lisbeth (författare)
- Högskolan i Borås, Borås, Sverige
-
- Beach, Dennis (författare)
- Högskolan i Borås, Borås; Göteborgs universitet, Göteborg, Sverige
-
- Bergnell Karlsson, Anneli (författare)
- Högskolan i Borås, Borås, Sverige
-
visa fler...
-
- Ljung-Djärf, Agneta (författare)
- Högskolan Kristianstad, Kristianstad, Sverige
-
- Ottosson, Torgny (författare)
- Högskolan Kristianstad, Kristianstad, Sverige
-
- Karlsson, Karl Göran, 1948- (författare)
- Mittuniversitetet,Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik,Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik, Mittuniversitetet, Sverige
-
- Norberg, Malin, 1975- (författare)
- Mittuniversitetet,Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik,Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik, Mittuniversitetet, Sverige
-
- Westman, Anna-Karin (författare)
- Mittuniversitetet,Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik,Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik, Mittuniversitetet, Sverige
-
- von Zeipel, Hugo (författare)
- Mittuniversitetet,Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik,Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik, Mittuniversitetet, Sverige
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Vetenskapsrådet, 2014
- 2014
- Engelska.
-
Ingår i: Resultatdialog. - Stockholm : Vetenskapsrådet. - 9789173072472 ; , s. 246-254
- Relaterad länk:
-
https://www.vr.se/do...
-
visa fler...
-
https://www.vr.se/an...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Att göra adekvata tolkningar av bilder och modeller kan vara verkliga stötestenar för många barn. Särskilt besvärligt förefaller det vara att tolka bilder av processer och förlopp i tryckta läromedel. Även enk-lare bilder och vanliga symboler kan dock leda till icke avsedda tolkningar. Barnen i studien föreföll i många fall betrakta illustrationerna som enbart dekoration och förbigick dem ofta om de inte direkt uppmärksammades på dem. Å andra sidan kunde illustrationer också, särskilt sådana som visade på extremer av något slag, väcka förundran och intresse.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Social Sciences Interdisciplinary
- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas