SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-49874"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-49874" > Populärkultur som k...

Populärkultur som kunskapskälla i förskolan

Dahlström, Helene (författare)
Mittuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap
 (creator_code:org_t)
2023
2023
Svenska.
Ingår i: Educare. - 1653-1868 .- 2004-5190. ; :2, s. 61-86
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The present study examines how students in preschool teacher education perceive the role of popular culture in preschool education. By focusing on how to increase the knowledge of pre-service prescool teachers’ perceptions of popular culture in preschool, the study is an empirical contribution to early childhood literacy research. Further, the results can contribute to an understanding of how popular culture can be addressed in future preschools. The empirical data consists of focus group discussions with 67 preschool teacher students and individual interviews with seven preschool teacher students. A thematic analysis was carried out. Concepts of dimensions of literacy and funds of knowledge were used in analysis and discussion. The results reveal that participating preschool students perceived popular culture as a source of increased equity, learning, and critical literacy but also as challenging concerning equity and preschool's existing culture and value base. The main conclusion in the article is that future preschool teachers see that, together with a pedagogical idea, popular culture can be seen as a resource among others for learning and developing social competencies. However, the students did not uncritically celebrate popular culture as they highlighted the importance of preschool teachers' competencies regarding creating possibilities for critical reflections concerning popular culture that challenges democratic values.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

funds of knowledge
literacy
popular culture
preschool

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

  • Educare (Sök värdpublikationen i LIBRIS)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Dahlström, Helen ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Educare
Av lärosätet
Mittuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy