Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-6007" >
Ser du tekniken? :
Ser du tekniken? : Om synsätt på teknik i nätbaserad utbildning
-
- Jaldemark, Jimmy, 1970- (författare)
- Mittuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap
-
- Lindberg, Ola (författare)
- Mittuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Gävle : Högskolan i Gävle, 2003
- 2003
- Svenska.
-
Ingår i: Didaktikens mångfald. - Gävle : Högskolan i Gävle. - 9197489301 ; , s. 164-174
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I dagens utbildningssystem befinner sig de nätbaserade utbildningarna på stark frammarsch. I och med etablerandet av Nätuniversitetet, men även i och med utbredningen av distansbaserade friskolor, upplever vi att det finns behov av att klargöra de pedagogiska antaganden som undervisning vilar på i de miljöerna. Eftersom de flesta av dem dessutom använder sig av någon form av teknik för att genomföra undervisningen behöver även den syn på teknik som dominerar inom nätbaserad utbildning synliggöras. I denna studie har vi undersökt möjligheten att tydliggöra synen på teknik och underliggande teknikfilosofiska aspekter av nätbaserad utbildning. Vi har använt oss av en textanalyserande metod, där empiriskt material utgörs av artiklar ur tidskriften �Educational Technology�. Baserat på ett urval av artiklar publicerade under åren 2000-2001, har vi identifierat synen på teknik inom nätbaserad utbildning med utgångspunkt i en modell för hur teknik manifesteras i form av aktivitet, kunskap, objekt samt vilja. Vi har dessutom försökt klargöra hur de sätt att vara med teknik som finns representerat i artikelmaterialet går att ses. De sätt för teknik att manifestera sig och de sätt att vara med teknik ligger sedan till grund för en diskussion kring de synsätt på teknik som är dominerande inom nätbaserad utbildning, samt hur dessa synsätt kan tänkas påverka det sätt på vilket teknik används för undervisning inom nätbaserad utbildning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- nätbaserad utbildning
- sätt att vara med teknik
- teknik
- teknikmanifestation
- textanalys
- undervisning
- Education
- Pedagogik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas