Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-1465" >
Medelsta-matematik ...
Medelsta-matematik III : Eleverna räknar
-
- Engström, Arne (författare)
- Linköpings universitet,Örebro universitet,Pedagogiska institutionen,Utbildningsvetenskap,Avdelningen för pedagogik i utbildning och skola, PiUS
-
- Magne, Olof (författare)
- Lärarhögskolan i Malmö
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9176684687
- Örebro : Pedagogiska institutionen, 2006
- Svenska 114 s.
-
Serie: Rapporter från Pedagogiska institutionen, Örebro universitet, 1650-0652
- Relaterad länk:
-
https://oru.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Föreliggande studie utgör del III av undersökningarna om Medelsta-matematik. Den första delen publicerades 1990 och omfattade undersökningsåren 1977 och 1986. En andra del omfattande åren 1977, 1986 samt 2002 publicerades 2003. I del III presenteras en fördjupad undersökning av de 15 procent lägst presterande eleverna i Medelsta. I rapporten betecknas dessa elever som elever med särskilda utbildningsbehov i matematik, SUM. I 2003 års studie redovisades att den genomsnittliga prestationen för den 15 procent lägst presterande vid slutet av årskurs 9, motsvarade en genomsnittselev i årskurs fyra. Dessa skillnader i elevernas färdigheter kan observeras tidigt. I årskurs 3 motsvarar SUM-elevernas genomsnittliga prestationer vad en normal elev i årskurs 1 presterar. Skillnaderna ökar under skolåren och när SUM-eleverna nått slutet av grundskolan är de för länge sedan utslagna från skolans matematikundervisning. I rapporten redovisas också en jämförelse mellan elever med relativt sett höga prestationer och SUM-elever samt en kvalitativ studie av SUM-elevernas matematikkunskaper. En genomgripande förändring synes nödvändig omfattande skolans styrdokument, existerande undervisningspraxis i riktning mot vardagskunskaper samt en satsning på utvecklingsarbete och forskning om undervisning av SUM-elever.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- grundskola
- konstruktivism
- läroplan
- matematik
- särskilda utbildningsbehov
- vardagsmatematik.
- Education
- Pedagogik
- SOCIAL SCIENCES
- SAMHÄLLSVETENSKAP
- Social sciences
- Socialvetenskap
- Pedagogik
- Education
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas