Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-42836" >
Individuella basgru...
Individuella basgruppsunderlag : ett verktyg för synliggörande av individuell kunskapsinhämtning och -bearbetning samt reflektion i basgruppsarbetet
-
- Johansson, Madelaine, 1962- (författare)
- Linköpings universitet,Tema vatten i natur och samhälle,Filosofiska fakulteten
-
- Sandén, Per (författare)
- Linköpings universitet,Tema vatten i natur och samhälle,Filosofiska fakulteten
-
- Johansson, Anders (författare)
- Linköpings universitet,Tema teknik och social förändring,Filosofiska fakulteten
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Linköpings universitet, 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Utbildning - undervisning - utmaning - utveckling. - Linköping : Linköpings universitet. - 9789175198811 ; , s. 122-136
- Relaterad länk:
-
https://oru.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
http://www.liu.se/cu...
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- År 2005 introducerades individuella basgruppsunderlag (IBU) vid Miljövetarprogrammet som en del i det kontinuerliga utvecklingsarbete som pågår i lärargruppen. Motivet var primärt att synliggöra den enskilda studentens insatser och lärande men även att ge lärarna ett verktyg till säkrare bedömning av studentens aktiva deltagande i basgruppsarbetet. Då IBU är ett i PBLsammanhang nytt verktyg har vi sett ett behov av att utvärdera och dokumentera dess potential som ett stöd i studenternas lärande och som en förstärkning av möjligheterna att examinera den enskilde studentens insatser i basgruppen. Studien har visat att IBU:er har skapat möjligheter att stödja studenters lärande genom att synliggöra, såväl för studenten själv som handledaren, var i lärandeprocessen studenten befinner sig och erbjuder därigenom en möjlighet till stöd för studenternas metakognitiva kompetens, till stor del skapad genom dokumentationsprocessen. De intervjuade lärarna beskriver att IBU:er stärker möjligheten att bedöma studenternas förberedelser inför basgruppsmötet och därmed också examinera studentens aktiva deltagande i basgruppsarbetet .
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Nyckelord
- Problembaserat lärande (PBL)
- studenters lärandeprocesser
- lärandereflektion
- bedömning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas