SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-50083"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-50083" > Föreställningar om ...

Föreställningar om maskuliniteter och feminiteter i idrottens ledarskapslitteratur

Alsarve, Daniel, 1976- (författare)
Örebro universitet,Institutionen för hälsovetenskap och medicin
 (creator_code:org_t)
Växjö : Linnéuniversitet, 2015
2015
Svenska.
Ingår i: Program SVEBI 2015. - Växjö : Linnéuniversitet.
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Introduktion: Trots att svensk idrott länge har haft ett övergripande jämställdhetsmål där kvinnor och män, pojkar och flickor ska ha samma villkor (RF, 1989, 2005, 2011) så går förändringsarbetet trögt. Detta förklaras ofta av att många idrottsgrenar bär en tradition där män dominerat med följden att normer och handlingar som förknippas med ”kvinnliga” egenskaper värderas lägre (se t ex Fundberg, 2003; Messner, 1992). Ett viktigt incitament för förändring är utbildning och inom idrottens (SISU:s) ledar-skapsutbildningar finns två ”grundutbildningar”: Plattformen och grundtränarutbildningen. Men möjliggör eller förhindrar innehållet i dessa utbildningar förändringar mot en mer jämställd idrott?Syfte & teoretisk ram: I detta paper studeras hur kön/genus represente-ras i litteraturen i dessa utbildningar med fokus på att synliggöra komplexiteter/motsägelsefullheter. Syftet är att utreda om och i så fall hur litteraturens innehåll utmanar eller bekräftar en traditionell, ste-reotypisk föreställning om mäns och manligheters dominans över kvinnor och kvinnligheter och om innehållet således bidrar till eller hindrar möjligheterna för en mer jämställd idrott. Teoretiskt bildar forskning om hegemoniska maskuliniteter (Connell 1983, 1996) och mäns hegemonier (Hearn, 2004) ramverk för analysen.Metod: Genom textanalys och ett diskursivt perspektiv studeras fyra böcker inom de ovan nämnda natio-nella utbildningarna. Dessutom används i viss utsträckning även kursernas powerpoint-presentatio-ner som underlag för analysen.Resultat: De preliminära resultaten visar att män skildras både stereotypiskt och som normbrytare genom att till exempel trösta och hålla om barn. Samtidigt reproducerar texterna ett binärt könssystem som tenderar att underordna kvinnor och kvinnlighet. Kvinnans kropp beskrivs som mindre kapabel och sämre utrustad för fysisk ansträngning. Detta gör också att attityden till kvinnor som kunskapsbärande och kunskapsproducerande subjekt påverkas.Diskussion: Diskussionen fokuserar på hur innehållet i denna litteratur tenderar att både reproducera och i viss mån utmana mäns och manligheters dominans inom idrotten. Samtidigt finns det något motsägelsefullt i att män bryter mot en traditionellt manlig norm eftersom detta snarare tenderar att omskapa en ny form av hegemoni (Connell 1983, 1996). Detta kan förklara trögföränderligheten hos hegemoniska mas-kuliniteter och ger således ny kunskap om jämställdhetsarbetets utmaningar.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Genusstudier (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Gender Studies (hsv//eng)
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Hälsovetenskap -- Idrottsvetenskap (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Health Sciences -- Sport and Fitness Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

genus
stereotyp
läromedel
maskulinitet
femininitet
Sports Science
Idrottsvetenskap
Gender Studies
Genusvetenskap

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Alsarve, Daniel, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Annan samhällsve ...
och Genusstudier
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP
MEDICIN OCH HÄLS ...
och Hälsovetenskap
och Idrottsvetenskap
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Örebro universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy