SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-96098"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-96098" > Teaching for Emerge...

Teaching for Emergent Disciplinary Drawing in Science? Comparing Teachers' and Children's Ways of Representing Science Content in Early Childhood Classrooms

Areljung, Sofie, 1983- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap,RECEUM; UmSER,Department of Applied Educational Science, Umeå University, Umeå, Sweden
Skoog, Marianne, 1955- (författare)
Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,School of Humanities, Education and Social Sciences, Örebro University, Örebro, Sweden,Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
Sundberg, Bodil, 1966- (författare)
Örebro universitet,Institutionen för naturvetenskap och teknik,School of Science and Technology, Örebro University, Örebro, Sweden,Örebro universitet, Institutionen för naturvetenskap och teknik
 (creator_code:org_t)
2021-12-10
2022
Engelska.
Ingår i: Research in science education. - : Springer. - 0157-244X .- 1573-1898. ; 52:3, s. 909-926
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This classroom-based study aims to contribute knowledge about children's opportunities to make use of drawing to make meaning in science. Employing a social semiotic approach to drawing, we examine what ways of representing science content that are (1) made available by the teacher and (2) adopted in children's drawings. We analysed observation data from 11 science lessons in early childhood classrooms (children aged 3 to 8 years), including the drawings that children made during those lessons (129 drawings in total). Our findings suggest that the semiotic resources that teachers provide have a large impact on how children represent science content in their drawings. Moreover, we interpret that teachers strive to support children's 'emergent disciplinary drawing' in science, since they predominantly provided semiotic resources where the science content was generalised and decontextualised. Finally, we propose that 'emergent disciplinary drawing' is incorporated as an element of science pedagogy in ECE practice and ECE teacher education.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Nyckelord

Social semiotic theory
Disciplinary literacy
Visual representations
Science education
Early childhood education
pedagogiskt arbete

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy