Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ri-23490" >
Tågtrafikplanering ...
Tågtrafikplanering med successiv tilldelning
-
- Forsgren, Malin (författare)
- RISE,SICS
-
- Aronsson, Martin (författare)
- RISE,Decisions, Networks and Analytics lab
-
- Kreuger, Per (författare)
- RISE,Decisions, Networks and Analytics lab
-
(creator_code:org_t)
- 5
- Kista, Sweden : Swedish Institute of Computer Science, 2009
- Svenska.
-
Serie: SICS Technical Report, 1100-3154 ; 2009:04
- Relaterad länk:
-
https://ri.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Idag konfliktregleras tågtrafiken i Sverige på sekundnivå redan i tidtabelläggningsfasen då operatörernas ansökningar har kommit in till Banverket, trots hög osäkerhet i planeringsunderlaget. Den här rapporten beskriver en tidtabelläggningsprocess där den detaljerade planeringen skjuts upp tills mer tillförlitliga fakta finns att tillgå. För den tidiga fasen föreslås i stället en mer översiktlig -- grov -- planering, vilken huvudsakligen mynnar ut i ett antal ankomster och avgångar som Banverket åtar sig att leverera punktligt till operatörerna. Poängen är att Banverket på så vis kan skjuta på besluten angående det som ska hända mellan åtagandepunkterna, och vi presenterar en konkret metod för hur detaljeringen som följer på den grova planeringen kan gå till. Metoden producerar en plan med en detaljeringsnivå som i stort överensstämmer med den i Banverkets tidtabelläggningssystem TrainPlan
Ämnesord
- NATURVETENSKAP -- Data- och informationsvetenskap (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Computer and Information Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Schemaläggning
- tidtabelläggning
- dynamisk planering
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)