SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:ri-52978"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ri-52978" > Förstudie: Smart oc...

Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Vid sidan om transporter och bostäder så står maten för en av de stora klimatutmaningarna nu och framöver. Matens del av den totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige är idag cirka 25 %, ca 2 ton CO2-e per person och år. Genom att underlätta för konsumenter att välja mer klimatsmarta val vid livsmedelsinköp finns en möjlighet att minska klimatpåverkan från livsmedel. I ett nudgingförsök på mat.se sänkte medverkande kunder sin klimatpåverkan från livsmedel med 7 procent baserat på genomsnittliga kg CO2-e per order. Under motsvarande period minskade icke-deltagande konsumenter sitt klimatavtryck med 3 procent med samma beräkningsmetod. Förstudien har undersökt hur information om klimatpåverkan hos olika livsmedel tillsammans med tillgängliggörandet av klimatsmartare alternativ (nudging) kan förändra köpbeteendet hos konsumenten. Målet har varit att minska klimatpåverkan i staden. Förstudien har fokuserat på metoder och parametrar viktiga för att locka fler att medvetet eller omedvetet handla mer miljö-/klimat-smartare mat. Livskraftiga städer som uppmuntrar till hållbara livsstilar kräver innovativa lösningar som underlättar för konsumenten att välja rätt. Projektupplägget har bestått av en kartläggning av nuvarande situation, nudgingförsök samt projektworkshops. Kartläggningen genomfördes för att avgöra vilka produkter som är av specifikt intresse att tillgängliggöra klimatsmartare alternativ. RISE klimatdatabas för livsmedel har varit central i denna del för att identifiera vilka beslutsval som har kapacitet att ge en betydande klimatnytta. Nudgingförsöket har byggts upp i en två-stegs nudgingmodell där konsumenterna först har aktivt fått välja att medverka i projektet (steg 1). För de som väljer att förbinda sig till detta har klimatsmartare alternativ lyfts upp till det först visade alternativet vid vissa specifika sökord (steg 2). Projektdeltagare: - Mat.se, en innovativ aktör inom e-handel som vill utveckla lösningar för en minskad klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion.- Göteborg Stad deltog som representant för medborgaren och staden, - Handelshögskolan (GU) med forskningsexpertis inom nudging. - RISE, experter inom livsmedels klimatpåverkan och beteendevetenskap. 
  • Food consumption is one of our bigger climate challenges. The consumer driven climate effect of food is in Sweden 2 ton CO2-e per person and year, this corresponds to 25 per cent of the total consumption driven effect on the climate. This needs to be lowered. To aid the consumers in making more climate friendly choices present project has focused on how to nudge in an e-food store (mat.se). By simplifying for the participating consumers to do climate friendly choices the preliminary results indicate that CO2-e of the consumers average order was lowered by 7 per cent. At the same time the consumers that decided not to participate lowered their carbon footprint with 3 per cent using the same calculation method. This pre-study has evaluated how purchase decisions are affected by information on climate change and the influence of food products together with an enabling of climate friendlier choices. The bigger target has been to reduce the climate effect in the city. The study has focused on methods that are important to aid people to buy more climate friendly food. This requires innovative solutions that facilitate the right choices. Project partners have been: - Mat.se – an innovative e-food market that wants to develop solutions for climate friendly behavior - Göteborg stad – a representative of the citizen and the city of Gothenburg - University of Gothenburg, School of business, economics and law with expertise in nudging- RISE – expertise in the climate effect on food products and behavioral science   

Ämnesord

LANTBRUKSVETENSKAPER  -- Lantbruksvetenskap, skogsbruk och fiske -- Livsmedelsvetenskap (hsv//swe)
AGRICULTURAL SCIENCES  -- Agriculture, Forestry and Fisheries -- Food Science (hsv//eng)

Nyckelord

Nudging
Konsumtion
E-handel
Livsmedel
Köpbeteende
Klimatpåverkan
Innovation

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy