SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-29406"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-29406" > Business as un-usua...

  • Andersson, Pernilla,1969-Uppsala universitet,Södertörns högskola,Miljövetenskap,Lärarutbildningen,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier,Södertörns högskola, Miljövetenskap (författare)

Business as un-usual through dislocatory moments – change for sustainability and scope for subjectivity in classroom practice

  • Artikel/kapitelEngelska2018

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2017-04-24
  • Routledge,2018
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:sh-29406
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-29406URI
  • https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1320704DOI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-517119URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Som manuskript i avhandling. As manuscript in dissertation.Title: Business as unusual through dislocatory moments
  • This paper makes a contribution to the debate that has been described as a tension between instrumental and emancipatory educational objectives in environment and sustainability education. The contribution involves a methodological approach (introd-) using the concept ‘dislocatory moments’, to identify and analyse moments in classroom practice that address educational objectives relating to ‘change for sustainability’ and ‘thinking and acting independently’. A case of business education, when ‘sustainable development’ is integrated in a series of lessons, is used to exemplify the approach involving analysis of the emergence and closure of a dislocatory moment and the change of logics that occur. The illustrative case shows how room for subjectivity and change can be intertwined in educational practice. It is suggested that the methodological approach could be used in empirical research of classroom practice to further knowledge about the kind of situations that contribute to ‘business as un-usual’ without compromising emancipatory education ideals.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Södertörns högskolaMiljövetenskap (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Environmental Education Research: Routledge24:5, s. 648-6621350-46221469-5871

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Andersson, Perni ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
NATURVETENSKAP
NATURVETENSKAP
och Geovetenskap och ...
och Miljövetenskap
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Environmental Ed ...
Av lärosätet
Södertörns högskola
Uppsala universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy