Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-33720" >
Vägvisare :
Vägvisare : Program och praktik för undervisning om religioner och icke-religiösa livsåskådningar i interkulturell utbildning
-
Jackson, Robert (författare)
-
- Moerman, Paul (översättare)
- Södertörns högskola,Estetiska lärprocesser
-
(creator_code:org_t)
- Strasbourg : Council of Europe Publishing, 2017
- Svenska 125 s.
- Relaterad länk:
-
http://www.theewc.or...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Skriften Vägvisare redogör, med pedagogisk-teoretisk förankring och en rad ämnesdidaktiska exempel, hur studiet av religioner och icke-religiösa livsåskådningar kan utgöra ett väsentligt bidrag till interkulturell utbildning i Europas skolor. I en rekommendation 2008 från Europarådets ministerkommitté om religioners och icke-religiösa livsåskådningars dimension av interkulturell utbildning beskrevs utbildningsformens art och mål. Vägvisare erbjuder ett stöd till beslutsfattare,skolor (lärare, skolledare, huvudmän) och lärarutbildare i hanteringen av frågeställningar som rekommendationen kan ge upphov till i olika länder och skolsammanhang. Med omfattande feedback från utbildningsmyndigheter, lärare och lärarutbildare i Europarådets medlemsländer ger Vägvisare konkreta råd, till exempel hur begrepp som används i utbildningsformen kan förklaras, hur kompetenser för undervisning och lärande kan utvecklas och vilka didaktiska metoder som går att tillämpa, hur en “fredad zon” för elevdialog kan skapas i klassrummet, hur elever kan stöttas i analysen av medierepresentationer av religioner, hur icke-religiösa livsåskådningar kan diskuteras jämsides med det religiösa perspektivet, hur människorättsfrågor kan behandlas i relation till religions- och trosuppfattningsfrågor, hur kontakter kan skapas mellan skolor och skolsystem med organisationer, samfund, föreningar och myndigheter i det omgivande samhället. Vägvisare är ingen läroplan eller policyförklaring. Syftet är att erbjuda beslutsfattare, skolor och lärarutbildare i Europarådets medlemsländer, liksom andra intressenter inom verksamhetsfältet, verktyg att arbeta med frågor som uppstår i tolkningen av Europarådets rekommendation om religioners och andra livsåskådningars dimension i interkulturell utbildning, för att möta enskilda länders behov. Vägvisare är frukten av en internationell expertgrupps arbete inom Europarådet i samarbete med Europeiska Wergelandcentret.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Interkulturell utbildning
- religionsundervisning
- religions- och livsåskådningsundervisning
- lärarutbildning
- Östersjö- och Östeuropaforskning
- Baltic and East European studies
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas