Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-41026" >
Ett välstämt piano ...
Ett välstämt piano - till rätt melodi? : Metautvärdering av Skolverkets nationella utvärdering av grundskolan 2003
-
- Karlsson Vestman, Ove (författare)
- Mälardalens högskola,Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap
-
Sedigh, Mehdi (författare)
-
- Månsson, Niclas, 1965- (författare)
- Mälardalens högskola,Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap
-
visa fler...
-
- Jäder, Julia (författare)
- Mälardalens högskola,Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789185231027
- Västerås : Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap, Mälardalens högskola, 2007
- Svenska 83 s.
-
Serie: Studies in Social Sciences / Forskningsrapport, 1654-0611
- Relaterad länk:
-
http://urn.kb.se/res...
-
visa fler...
-
https://mdh.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Under 2002-03 genomförde Skolverket den hittills största utvärderingen av svensk skola, den s.k. Nationella utvärderingen 2003 (NU-03). Utvärderingen involverade ett stort antal forskare samt ca 200 skolor, 1 900 lärare och 10 000 elever. Närmare tjugotalet rapporter har publicerats med resultatredovisningar för olika ämnen och sammanfattningar av utvärderingen. Hösten 2005 ville Skolverket att NU-03 skulle granskas för att försöka dra lärdomar av arbetet inför eventuella kommande nationella utvärderingar. Uppdraget att utvärdera NU-03 har genomförts av en forskargrupp inom forskningsmiljön MEA – Mälardalens utvärderingsakademi vid Mälardalens högskola. Uppdraget var att belysa styrkor och svagheter med den nationella utvärderingen. Metautvärdering av NU-03 påbörjades i oktober 2005 och avslutades i november 2006. I denna rapport riktas uppmärksamheten mot olika huvudmoment i arbetet med NU-03 för att ge ett omdöme om utvärderingsmodellens styrkor och svagheter. I metautvärderingen sätts också NU-03 i relation till den nationella utvärderingen 1992 (NU-92) för ett jämförande reso-nemang om de båda utvärderingarnas upplägg eller design. Sammanfattningsvis är vår bedömning att styrkan med NU-03 är väl avstämda instrument. Svagheten är att dessa har utformats för en gammal läroplan och situation i skolan. Man kan säga att NU-03 är ett ”välstämt piano” men frågan är om det används till att spela en gammal melodi som inte längre passar dagens repertoar, det vill säga den multikulturella skolan på 2000-talet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Mälardalen Evaluation Academy
- MEA
- Mälardalens Utvärderingsakademi
- Education
- Pedagogik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas