Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-49761" >
Synlig eller överva...
Synlig eller övervakad? : Digitaliseringen och transparensens dilemma
-
- Forsler, Ingrid, 1980- (författare)
- Södertörns högskola,Medie- och kommunikationsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Natur och kultur, 2022
- 2022
- Svenska.
-
Ingår i: Digitala didaktiska dilemman. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127460263 ; , s. 65-90
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Kapitlet diskuterar skolans digitalisering från ett lärarperspektiv med särskilt fokus på relationen mellan transparens och övervakning. Digitala system marknadsförs ofta som ett sätt att öka transparensen i skolan, att göra lärandet synligt och att tydliggöra kunskapskrav och bedömningsgrunder för elever och föräldrar. Samtidigt upplever många lärare att denna transparens också innebär ett slags övervakning av verksamheten som minskar möjligheten till improvisation, kreativitet och öppna lärprocesser.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Medievetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications -- Media Studies (hsv//eng)
Nyckelord
- transparens
- utbildningsteknologi
- lärare
- övervakning
- fabrikationer
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas