Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-101094" >
Förbjudet område? U...
-
Westling Allodi, Mara,1959-Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen
(författare)
Förbjudet område? Utbildning och kompetensutveckling om högbegåvade barns behov i skola och förskola
- Artikel/kapitelSvenska2014
Förlag, utgivningsår, omfång ...
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:su-101094
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-101094URI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:svenska
-
Sammanfattning på:svenska &engelska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:ref swepub-contenttype
-
Ämneskategori:art swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
Specialpedagogisk utbildning om särbegåvning i skola och förskola finns sedan några år på Stockolms Universitet och har utvecklats utifrån de behov av mer kunskap om villkoren för ett adekvat bemötande och behoven av stöd och stimulans för barn och ungdomar som visar tecken på en brådmogen utveckling och stor kapacitet inom en eller flera domäner. En internationell översikt av utbildningspolicy, resurser, lärarutbildning och kompetensutveckling som avser denna elevgrupp ger en bild av det mångfacetterade internationella utbildningslandskapet. Även om forskningsfältet i det svenska skolsystemet inte är särskilt starkt, har det vuxit ett intresse för dessa frågor i media och bland studenter och lärare. Studier och uppsatser presenteras som ger inblick i den svenska skolsituationen, och ger indikation om angelägna utvecklingsområden. Utifrån erfarenheterna av specialpedagogisk utbildning och insikter från aktuella studier identifieras angelägna pedagogiska frågor att arbeta med och visioner för framtiden.
-
Education and professional development for teachers, special educators and other professions about the special educational needs of gifted children have been developed at Stockholm University during several years, since it was noticed that there was a gap in the teachers’ knowledge about the needs of support and stimulation of precocious children and of youth that show high ability and potentials in one or several domains. A review of international policy, resources and provisions, teacher training and in-service training about the needs of children with high ability and potential shows a multifaceted landscape. Even if this educational research topic is not particularly strong in Sweden, there is a growing interest for these issues in the media and among students and professionals. Some studies give interesting insights in how the educational situation of gifted children may look like in the Swedish schools and give indications of important development areas. From these experiences and insights present problems and future visions are outlined.
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Stockholms universitetSpecialpedagogiska institutionen
(creator_code:org_t)
Sammanhörande titlar
-
Ingår i:Socialmedicinsk Tidskrift91:2, s. 139-1510037-833X2000-4192
Internetlänk
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas