Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-101155" >
Innehållet i fokus ...
Innehållet i fokus - kemiundervisning i finlandssvenska klassrum
-
- Eriksson, Inger (redaktör/utgivare)
- Stockholms universitet,Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789176566657
- Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010
- Svenska 189 s.
-
Serie: Centrum för studier av skolans kunskapsinnehåll i praktiken, 1652-666X ; 8
- Relaterad länk:
-
https://su.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I flera jämförande internationella studier hamnar de finska eleverna i toppen. I denna forskningsrapport studeras kemiundervisningen i finlandssvenska klassrum utifrån bl.a. klassrumsobservationer. Rapporten består av sex kapitel där författarna bl.a. tar upp följande frågor: Vad kännetecknar undervisningspraktiken i en finlandssvensk klass? Vilka texter används i klassrummet? Vad betraktas som viktig respektive mindre viktig kunskap? I ett av kapitlen analyseras vilka frågor läraren ställer till eleverna och vilken feedback som ges. I studien ingick fyra lärare, och i det avslutande kapitlet analyseras deras provkonstruktion och bedömningsarbete. Texterna vänder sig till alla som är intresserade av bedömningsfrågor, kunskapsfrågor, lärande och undervisning. Forskningsprojektet är finansierat av Vetenskapsrådet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Kemiundervisning
- grundskolan
- Finland
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- sam (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas