Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-122917" >
Is spatial planning...
-
Elbakidze, MarineSwedish University of Agricultural Sciences,Sveriges lantbruksuniversitet,Skogsmästarskolan,School for Forest Management
(författare)
Is spatial planning a collaborative learning process? A case study from a rural-urban gradient in Sweden
- Artikel/kapitelEngelska2015
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
Elsevier BV,2015
-
printrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:su-122917
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-122917URI
-
https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2015.05.001DOI
-
https://res.slu.se/id/publ/74278URI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:engelska
-
Sammanfattning på:engelska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:ref swepub-contenttype
-
Ämneskategori:art swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
International and national policies stress the importance of spatial planning for the long-term sustainability of regions. This paper identifies the extent to which the spatial planning in a Swedish region can be characterised as a collaborative learning process. By combining qualitative interviews and systems thinking methods we analysed the main attributes of public-led spatial (i.e. comprehensive) planning in nine municipalities representing a steep urban-rural gradient in the Bergslagen region of Central Sweden. We show that the attributes of strategic spatial planning needed for collaborative learning were absent or undeveloped. All studied municipalities experienced challenges in coordinating complex issues regarding long-term planning to steer territorial development and help to solve conflicts among competing interests. Stakeholder participation was identified as a basic condition for social learning in planning. Together with stakeholders we identified the causal structure behind stakeholder participation in municipal planning processes, including main drivers and feedback loops. We conclude that there is a need for arenas allowing and promoting stakeholder activity, participation and inclusion that combines both bottom-up and top-down approaches, and where evidence-based collaborative learning can occur.
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Dawson, LucasStockholms universitet,Institutionen för naturgeografi och kvartärgeologi (INK)(Swepub:su)luda0231
(författare)
-
Andersson, KjellSwedish University of Agricultural Sciences,Sveriges lantbruksuniversitet,Skogsmästarskolan,School for Forest Management(Swepub:slu)47950
(författare)
-
Axelsson, RobertSwedish University of Agricultural Sciences,Sveriges lantbruksuniversitet,Skogsmästarskolan,School for Forest Management(Swepub:slu)47369
(författare)
-
Angelstam, PerSwedish University of Agricultural Sciences,Sveriges lantbruksuniversitet,Skogsmästarskolan,School for Forest Management(Swepub:slu)49830
(författare)
-
Stjernquist, IngridStockholms universitet,Institutionen för naturgeografi och kvartärgeologi (INK)(Swepub:su)istje
(författare)
-
Teitelbaum, Sara
(författare)
-
Schlyter, PeterStockholms universitet,Institutionen för naturgeografi och kvartärgeologi (INK)(Swepub:su)schly
(författare)
-
Thellbro, CamillaVilhelmina Municipality(Swepub:slu)52188
(författare)
-
Sveriges lantbruksuniversitetSkogsmästarskolan
(creator_code:org_t)
-
Sveriges lantbruksuniversitet
Sammanhörande titlar
-
Ingår i:Land use policy: Elsevier BV48, s. 270-2850264-83771873-5754
Internetlänk
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas