Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-167805" >
Föräldrars erfare...
Föräldrars erfarenheter av ögonstyrd dator i vardagen för barn med omfattande rörelsehinder
-
Borgestig, Maria (författare)
-
Rytterström, Patrik (författare)
-
- Hemmingsson, Helena (författare)
- Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen,Linköpings universitet, Sverige
-
(creator_code:org_t)
- 2019
- 2019
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Bakgrund: För barn med omfattande rörelsehinder som saknar tal och som är beroende av assistans i alla vardagsaktiviteter så är ögonstyrd dator ofta enda möjligheten att utföra aktiviteter och kommunicera mer självständigt. Men forskning som fokuserar på föräldrars erfarenheter om användning av hjälpmedlet har saknats. Syftet var att beskriva vad det betyder för föräldrar när deras barn med omfattande rörelsehinder utan tal börjar använda ögonstyrd dator i vardagen.Metod: Intervjuer genomfördes med föräldrar till åtta barn med omfattande rörelsehinder utan tal som använde ögonstyrd dator i vardagen. Intervjuerna analyserades med hermeneutisk ansats.Resultat: För föräldrarna betydde barnens användning av ögonstyrd dator att barnen kunde påverka sin situation vilket gjorde stor skillnad i vardagen. Hjälpmedlet försåg också barnen med möjligheter att visa sin personlighet och kompetens och från föräldrars perspektiv även oändliga möjligheter för barnen att utvecklas. Föräldrarna behövde hantera den skillnad som uppstod mellan barnens förmåga här och nu och alla möjligheter de såg med hjälpmedlet i framtiden. Sammantaget visar studien att barnens användning av ögonstyrd dator väckte ett hopp hos föräldrarna om en bättre framtid för sina barn, där barnen kan utvecklas och få inflytande över sitt liv.Slutsats: Att förstå föräldrars perspektiv på barns användning av ögonstyrd dator i vardagen och vad föräldrar hoppas på är väsentligt för att professionella ska kunna jobba tillsammans med föräldrarna med gemensamt fokus och mål. Det kan också bidra till att professionella blir bättre förberedda på vilket stöd som kan behövas för barnets användning i vardagen.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- barn
- funktionsnedsättning
- hjälpmedel
- specialpedagogik
- Special Education
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)