Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-185799" >
Studiemedvetenhet o...
Studiemedvetenhet och måluppfyllelse
-
Galián Barrueco, Carmen (författare)
-
- Riad, Tomas, 1959- (författare)
- Stockholms universitet,Svenska/Nordiska språk
-
- Lim Falk, Maria, 1974- (författare)
- Stockholms universitet,Svenska/Nordiska språk
-
visa fler...
-
- Bani-Shoraka, Helena (författare)
- Stockholms universitet,Tolk- och översättarinstitutet
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet, 2020
- Svenska 33 s.
- Relaterad länk:
-
https://su.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Studiemedvetenhet handlar bland annat om vilken typ av färdigheter och förmågor som värdesätts i det svenska skolsystemet, om vilka rättigheter och skyldigheter man har som elev har vad gäller ansvar, delaktighet med mera. Studiemedvetenhet handlar också om att kunna reflektera över sitt eget lärande, om att få en klarare uppfattning om hur den egna arbetsinsatsen är relaterad till studieresultaten, om lärandestrategier och studieteknik, och om att självständigt kunna driva sitt lärande framåt. Intensivsvenskas särskilda satsning på en ökad studiemedvetenhet hos eleverna är sprungen ur konkreta utmaningar som lärarna har identifierat. Satsningen har skett dels genom de strukturella insatserna vad gäller ämnesplaneringar, moduler och schema, dels genom riktade insatser i form av en studiekalender och ett antal aktiviteter kopplade till den. Utvärderingar med elever och lärare visar till exempel att studiekalendern var elevernas viktigaste verktyg för att arbeta med studieteknik och att lärarna upplevde att studiekalendern hade gjort undervisningen tydligare, mer systematisk och strukturerad. Om detta och om utgångspunkterna för satsningen rapporteras i denna skrift.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Språk och litteratur (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature (hsv//eng)
Nyckelord
- lärandestrategier
- studieteknik
- metakognitiva förmågor
- ansvar
- inkludering
- stöttning
- Scandinavian Languages
- nordiska språk
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)