SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-194278"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-194278" > Predicting user vis...

Predicting user visual attention in virtual reality with a deep learning model

Li, Xiangdong (författare)
College of Computer Science and Technology, Zhejiang University, Hangzhou, China
Shan, Yifei (författare)
College of Computer Science and Technology, Zhejiang University, Hangzhou, China
Chen, Wenqian (författare)
College of Computer Science and Technology, Zhejiang University, Hangzhou, China
visa fler...
Wu, Yue (författare)
College of Computer Science and Technology, Zhejiang University, Hangzhou, China
Hansen, Preben (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för data- och systemvetenskap
Perrault, Simon (författare)
ISTD, Singapore University of Technology and Design, Singapore
visa färre...
 (creator_code:org_t)
2021-04-05
2021
Engelska.
Ingår i: Virtual Reality. - : Springer Science and Business Media LLC. - 1359-4338 .- 1434-9957. ; 25, s. 1123-1136
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Recent studies show that user's visual attention during virtual reality museum navigation can be effectively estimated with deep learning models. However, these models rely on large-scale datasets that usually are of high structure complexity and context specific, which is challenging for nonspecialist researchers and designers. Therefore, we present the deep learning model, ALRF, to generalise on real-time user visual attention prediction in virtual reality context. The model combines two parallel deep learning streams to process the compact dataset of temporal-spatial salient features of user's eye movements and virtual object coordinates. The prediction accuracy outperformed the state-of-the-art deep learning models by reaching record high 91.03%. Importantly, with quick parametric tuning, the model showed flexible applicability across different environments of the virtual reality museum and outdoor scenes. Implications for how the proposed model may be implemented as a generalising tool for adaptive virtual reality application design and evaluation are discussed.

Ämnesord

NATURVETENSKAP  -- Data- och informationsvetenskap (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Computer and Information Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Visual attention
Virtual reality
Deep learning model
Eye tracking

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy