Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-210800" >
Varför behövs skolä...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Bild är, som musik, slöjd, svenska-drama, idrott och hälsa, hem- och konsumentkunskap, ett av de estetiska skolämnena. I en resultatinriktad skolutveckling hamnar de estetiska skolämnena ofta i skymundan (tex. Skolverket 2019, online, s.168). Detta uppfattas här som ett behov av en bättre framsynthet av skolämnet genom en systematisk analys av dess bidrag till elevers lärande. I detta föreslås fem avseenden: (1) I estetiska uttrycksformer, kunskaper och redskap åberopas subjektivitet. (2) Inom ämnet bild åskådliggörs världskunskap som en komplettering av ordspråk, likaväl tabeller och andra mätningsinstrument. (3) Estetiska lärprocesser ligger till grund till annat lärande. (4) Kultur bidrar till ett mer jämlikt samhälle och dess hållbar utveckling. (5) Estetiska ämnen spelar en viktig roll i dagens arbetsmarknad och dess framtid.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- estetiska uttrycksformer
- estetiska lärprocesser
- kultur
- arbetsmarknad
- ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik
- Teaching and Learning with Specialisation in the Arts Education
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- ovr (ämneskategori)