Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-226634" >
Integrating evoluti...
Integrating evolutionary theory and social–ecological systems research to address the sustainability challenges of the Anthropocene
-
Currie, Thomas E. (författare)
-
Mulder, Monique Borgerhoff (författare)
-
Fogarty, Laurel (författare)
-
visa fler...
-
- Schlüter, Maja, 1970- (författare)
- Stockholms universitet,Stockholm Resilience Centre
-
Folke, Carl (författare)
-
- Haider, L. Jamila, 1987- (författare)
- Stockholms universitet,Stockholm Resilience Centre
-
Caniglia, Guido (författare)
-
Tavoni, Alessandro (författare)
-
Jansen, Raf E. V. (författare)
-
- Søgaard Jørgensen, Peter, 1985- (författare)
- Stockholms universitet,Stockholm Resilience Centre,Royal Swedish Academy of Sciences, Sweden
-
Waring, Timothy M. (författare)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 2024
- 2024
- Engelska.
-
Ingår i: Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Biological Sciences. - 0962-8436 .- 1471-2970. ; 379:1893
- Relaterad länk:
-
https://doi.org/10.1...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://doi.org/10.1...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- The rapid, human-induced changes in the Earth system during the Anthropocene present humanity with critical sustainability challenges. Social–ecological systems (SES) research provides multiple approaches for understanding the complex interactions between humans, social systems, and environments and how we might direct them towards healthier and more resilient futures. However, general theories of SES change have yet to be fully developed. Formal evolutionary theory has been applied as a dynamic theory of change of complex phenomena in biology and the social sciences, but rarely in SES research. In this paper, we explore the connections between both fields, hoping to foster collaboration. After sketching out the distinct intellectual traditions of SES research and evolutionary theory, we map some of their terminological and theoretical connections. We then provide examples of how evolutionary theory might be incorporated into SES research through the use of systems mapping to identify evolutionary processes in SES, the application of concepts from evolutionary developmental biology to understand the connections between systems changes and evolutionary changes, and how evolutionary thinking may help design interventions for beneficial change. Integrating evolutionary theory and SES research can lead to a better understanding of SES changes and positive interventions for a more sustainable Anthropocene.
Ämnesord
- NATURVETENSKAP -- Biologi -- Ekologi (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Biological Sciences -- Ecology (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
- NATURVETENSKAP -- Biologi -- Evolutionsbiologi (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Biological Sciences -- Evolutionary Biology (hsv//eng)
- NATURVETENSKAP -- Geovetenskap och miljövetenskap -- Miljövetenskap (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Earth and Related Environmental Sciences -- Environmental Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- evolution
- theory
- social-ecological systems
- Anthropocene
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- for (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas
- Av författaren/redakt...
-
Currie, Thomas E ...
-
Mulder, Monique ...
-
Fogarty, Laurel
-
Schlüter, Maja, ...
-
Folke, Carl
-
Haider, L. Jamil ...
-
visa fler...
-
Caniglia, Guido
-
Tavoni, Alessand ...
-
Jansen, Raf E. V ...
-
Søgaard Jørgense ...
-
Waring, Timothy ...
-
visa färre...
- Om ämnet
-
- NATURVETENSKAP
-
NATURVETENSKAP
-
och Biologi
-
och Ekologi
-
- SAMHÄLLSVETENSKAP
-
SAMHÄLLSVETENSKA ...
-
och Annan samhällsve ...
-
och Tvärvetenskaplig ...
-
- NATURVETENSKAP
-
NATURVETENSKAP
-
och Biologi
-
och Evolutionsbiolog ...
-
- NATURVETENSKAP
-
NATURVETENSKAP
-
och Geovetenskap och ...
-
och Miljövetenskap
- Artiklar i publikationen
-
Philosophical Tr ...
- Av lärosätet
-
Stockholms universitet