SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-231680"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-231680" > Editorial :

Editorial : Disciplinary aesthetics

Anderhag, Per, 1971- (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för ämnesdidaktik,Education and Administration, Stockholm, Sweden
Caiman, Cecilia, 1972- (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för ämnesdidaktik
Wickman, Per-Olof, 1955- (författare)
visa fler...
Ainsworth, Steph (författare)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
2024
2024
Engelska.
Ingår i: Frontiers in Education. - 2504-284X. ; 9
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Aesthetics concerns, on the one hand, people's feelings of pleasure and displeasure, and, on the other hand, the objects these feelings are directed to, that is, what people find beautiful or ugly (Wickman, 2006). Traditionally aesthetics and affect have been treated as separate from cognition and only rarely has it been studied how they are intertwined when learning a specific content (Wickman et al., 2021). However, recent situated and socio-culturally oriented research has begun to elucidate how aesthetics plays a key role for selection of content, what route learning takes in the classroom and for students' opportunities to develop an interest or taste for a specific school subject (e.g., Sinclair, 2006; Ainsworth and Bell, 2020; Wickman et al., 2021). This Research Topic compiles contributions from researchers examining these topics further.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy