SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-61825"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-61825" > School performance ...

School performance in primary school and psychosocial problems in young adulthood among care leavers from long term foster care

Berlin, Marie (författare)
Stockholms universitet,Sociologiska institutionen,National Board of Health and Welfare, Sweden
Vinnerljung, Bo (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan,National Board of Health and Welfare, Sweden
Hjern, Anders (författare)
Stockholms universitet,Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS)
 (creator_code:org_t)
Elsevier BV, 2011
2011
Engelska.
Ingår i: Children and youth services review. - : Elsevier BV. - 0190-7409 .- 1873-7765. ; 33:12, s. 2489-2494
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • We used data from Swedish national registers for ten entire birth year cohorts (1972–1981) to examine psychosocial outcomes in young adulthood for youth that left long term foster care after age 17, comparing them with majority population peers, national adoptees and peers who had received in-home interventions before age 13. The population was followed in the registers from age 16 to 2005. Data were analyzed in Cox regression models.Youth who left long term foster care had six-to eleven fold sex and birth year adjusted excess risks for suicide attempts, substance abuse and serious criminality from age 20, and for public welfare dependency at age 25. Overrisks were considerably lower for the in-home intervention group and the national adoptees. Adjusting results for poor school performance in the final year in primary school (ages 15–16) reduced overrisks by 38–52% for care leavers from long term foster care.Irrespective of issues of causality, poor school performance seems to be a major risk factor for future psychosocial problems among youth who age out of long term foster care. The results suggest that promoting foster children's school performance should be given high priority by agencies.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Sociologi -- Socialt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Sociology -- Social Work (hsv//eng)

Nyckelord

Cohort study
Longitudinal
Out-of-home care
Foster care
School performance
Education
sociologisk demografi
Sociological Demography

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Berlin, Marie
Vinnerljung, Bo
Hjern, Anders
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Sociologi
och Socialt arbete
Artiklar i publikationen
Children and you ...
Av lärosätet
Stockholms universitet
Karolinska Institutet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy