Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-63157" >
Företagsansvar - CS...
Företagsansvar - CSR som managementidé
-
- Jutterström, Mats (redaktör/utgivare)
- Stockholm School of Economics,Handelshögskolan i Stockholm,Stockholms universitet,Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor (SCORE)
-
- Norberg, Peter (redaktör/utgivare)
- Stockholm School of Economics,Handelshögskolan i Stockholm
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789144068794
- 1
- Lund : Studentlitteratur, 2011
- Svenska 198 s.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa fler...
-
https://research.hhs...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- CSR, företags sociala ansvarstagande, har blivit ett populärt koncept i företagsvärlden. Denna bok behandlar CSR som en managementidé, det vill säga som ett redskap för verksamhetsstyrning. Boken visar att CSR har mycket gemensamt med andra populära managementidéer – lean production, total quality management, just-in-time, business process reenginering och six sigma, för att nämna några. Men det finns också väsentliga skillnader. I boken redogörs för hur CSR uppkommer och sprids i företagets omvärld, men även för vad som händer när CSR når företagsledningar, implementeras och används i den dagliga verksamheten. Författarna visar att två grundläggande värden för allt företagande – legitimitet och effektivitet – är lämpliga för att analysera hur CSR påverkar företag, samt hur CSR liknar och skiljer sig från andra populära managementidéer.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business (hsv//eng)
Nyckelord
- CSR
- hållbarhet
- managementidé
- företagsansvar
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- sam (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas