SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-118837"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-118837" > Trender 1998-2015 a...

Trender 1998-2015 avseende förändringen av andelen godkända på körprov för körprovsbehörighet B

Alger, Susanne, 1967- (författare)
Umeå universitet,Beteendevetenskapliga mätningar (BVM)
Eklöf, Hanna, 1974- (författare)
Umeå universitet,Beteendevetenskapliga mätningar (BVM)
 (creator_code:org_t)
Umeå : Umeå universitet, 2016
Svenska 32 s.
Serie: BVM / Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar, Umeå universitet, 1652-7313 ; 62
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Data har samlats i samband med körproven under många år. Ett av de mått som presenterats är andel godkända prov och denna andel har minskat sedan 1998. I en tidigare rapport diskuterades faktorer som kan påverka resultatet i termer av förändringar i provtagar­gruppens samman­sättning. Denna rapport redovisar utvecklingen under senare år och beskriver dessutom sammansättningen utifrån såväl personer som prov.Flera av resultaten presenteras utifrån sexton delgrupper. Indelnings­grunderna har varit ålder, kön och anmälningssätt. Inom respektive grupp har resultaten varit tämligen stabila över tid. Det är bland de privatanmälda provtagarna man kan se en nedåtgående trend. Samtidigt har andelen privatanmälda prov ökat.I och med att sammanhållet prov infördes 2008 fick även de som under­känts på kunskapsprovet genomföra körprov, vilket tidigare inte varit fallet. En sådan omställning får även konsekvenser för godkännande­graden som blev lite högre för de prov som föregåtts av godkända kunskapsprov och lite lägre för samtliga prov.Om man viktar resultaten för att återspegla den fördelning mellan grupper som rådde 1998 kan man konstatera att om provtagargruppen hade haft samma sammansättning under de följande åren skulle andelen godkända totalt ha varit högre under dessa år än vad som nu är fallet.Data har samlats i samband med körproven under många år. Ett av de mått som presenterats är andel godkända prov och denna andel har minskat sedan 1998. I en tidigare rapport diskuterades faktorer som kan påverka resultatet i termer av förändringar i provtagar­gruppens samman­sättning. Denna rapport redovisar utvecklingen under senare år och beskriver dessutom sammansättningen utifrån såväl personer som prov.Flera av resultaten presenteras utifrån sexton delgrupper. Indelnings­grunderna har varit ålder, kön och anmälningssätt. Inom respektive grupp har resultaten varit tämligen stabila över tid. Det är bland de privatanmälda provtagarna man kan se en nedåtgående trend. Samtidigt har andelen privatanmälda prov ökat.I och med att sammanhållet prov infördes 2008 fick även de som under­känts på kunskapsprovet genomföra körprov, vilket tidigare inte varit fallet. En sådan omställning får även konsekvenser för godkännande­graden som blev lite högre för de prov som föregåtts av godkända kunskapsprov och lite lägre för samtliga prov.Om man viktar resultaten för att återspegla den fördelning mellan grupper som rådde 1998 kan man konstatera att om provtagargruppen hade haft samma sammansättning under de följande åren skulle andelen godkända totalt ha varit högre under dessa år än vad som nu är fallet.
  • The Swedish Road Administration has, over the years, gathered a lot of data in connection with the driving test. One of the statistics used is the percentage of passed tests and this number has decreased since 1998. In a previous report factors which can affect the result and possible interpretations of results were discussed in terms of to what degree changes in the percentage of passed tests were connected to changes in the composition of the group of test-takers. This is a follow-up of that study with more recent data which includes analyses of the composition of test-takers both based on individuals and on tests.Many results are presented in terms of 16 categories based on test-takers’ age, sex and how they were registered for the test. Within each category the results are comparatively stable over time. It is among test-takers who did not register for the test via a driving school that you can discern a downward trend regarding the percentage of passed tests. The percentage of such test-takers in the group as a whole has increased.In 2008 a major change was introduced as all who took the theory part of the test also took the driving test. Previously this was restricted to those who passed the theory test. Such a change affects the percentage of passed tests which got slightly higher for driving tests preceded by a passed theory test and slightly lower for driving tests preceded by failed theory tests.If results are weighted to reflect the distribution of groups as it was in 1998 one may conclude that if the total group of test-takers had had the same composition as 1998 over the years that followed the total percentage of tests resulting in a pass would have been greater than what is now the case.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

driving license test
driving test
pass rate
statistics
Sweden
körkortsprov
trend
godkännandegrad
körprov
statistik
behörighet B
didactics of educational measurement
beteendevetenskapliga mätningar

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Alger, Susanne, ...
Eklöf, Hanna, 19 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Delar i serien
BVM / Institutio ...
Av lärosätet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy