SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-141861"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-141861" > Jösses flickor, vil...

Jösses flickor, vilket trassel! : Historiska reflektioner kring flickforskningens uppgift i en flickfrämjande och postfeministisk tid

Formark, Bodil, 1976- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för idé- och samhällsstudier
 (creator_code:org_t)
Linköping, 2013
2013
Svenska.
Ingår i: Tidskrift för Genusvetenskap. - Linköping. - 1654-5443 .- 2001-1377. ; :2-3, s. 7-20
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Oh Boy Girls, What a Tangle! Historical Reflections on the Value of Girlhood Studies in a Girl-Friendly and Post-Feminist TimeUsing the recent establishment of the International Day of the Girl Child as an analytical departure point this article addresses three different but intertwined challenges which Girlhood Studies are facing in relation to the contemporary construction of the girl as an important agent for social change. The construction of a historically significant girl represents a significant historical change, which requires further historical analysis and reflection. Seeking to untangle this temporal problem the article first discusses a number of problematic implications caused by the historiographical emphasis of the “invisibility of girls” within the research field. Furthermore, it discusses how this narrative of invisibility also has infused the ideals, norms and discourses among girlhood researchers. In the article I argue that this narrative represents a risk in relation to the current neo-liberal centering of the girl, as it might entail a tendency to approach all instances where the girl is noticed as a girl in an uncritical manner. The article then analyses how historians have framed the writing of the history of girls and girlhood. A project in which there seems to be an emancipatory ambition to affix a kind of eternal value to the girl, which can be viewed to be in correspondence with contemporary girl power discourses. The article thereafter discusses some historical aspects regarding the relationship between Girlhood Studies and Women’s and Gender Studies both in an international and in a Swedish context. I conclude the article by exemplifying how a more theoretical understanding of girls, girlhood and generation could be used as a framework in the investigation of the Nordic experience of forty years of gender equality politics.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Historia och arkeologi -- Historia (hsv//swe)
HUMANITIES  -- History and Archaeology -- History (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Genusstudier (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Gender Studies (hsv//eng)

Nyckelord

Gender studies
Girlhood Studies
Women’s Studies
girls
history
generation
girl power
flickforskning
flickor
historia
generation
girl power
historia
History
gender studies
genusvetenskap

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Formark, Bodil, ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Historia och ark ...
och Historia
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Annan samhällsve ...
och Genusstudier
Artiklar i publikationen
Tidskrift för Ge ...
Av lärosätet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy